Abstract:
هدف پژوهش حاضر آگاهی از نقش رهبری تحولآفرین و روحیۀ کارآفرینی در ایجاد سلامت سازمانی مدارس ابتدایی شهر یاسوج بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه مدیران، معاونان و آموزگاران مدارس ابتدایی شهر یاسوج (۸۲۸۳ نفر) که در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ مشغول به کار بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد (۱۰۰مدیر و۲۳۰ معلم) انتخاب و با تکمیل پرسشنامههای رهبری تحولآفرین بس و آوولیو(۲۰۰۰)، روحیه کارآفرینی لئونیدا و واسیلیس (۲۰۰۷) و سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (۱۹۹۶) در این پژوهش شرکت کردند. مبنای انتخاب حجم نمونه قاعده کلاین (۲۰۰۵) بود. پایایی پرسشنامهها با روش ضریب آلفای کرونباخ ۸۴/۰، ۹۲/۰ و ۸۶/۰ گزارششده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون همزمان و آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند؛ روحیه کارآفرینی و رهبری تحولآفرین بهصورت مثبت و معنادار سلامت سازمانی مدارس را پیشبینی میکنند. از میان ابعاد رهبری تحولآفرین بعد ملاحظات فردی بهصورت مثبت و معنادار و ویژگیهای آرمانی بهصورت منفی و معنادار سلامت سازمانی مدارس را تبیین نموده است. دستیابی به بینش و شناخت مناسب از مزیت حاصل از بهکارگیری و آموزش رهبری تحولآفرین و روحیه کارآفرینی و تأثیر آن بر سلامت سازمانی، مدارس این امکان را مییابند تا فعالیتها و اقدامات مناسبتری را جهت فراگیری مهارتهای رهبری تحولآفرین، ارتقاء سلامت سازمانی و بهبود احساس انصاف و ادراک کارآفرینی، در سازمانهای خود برنامهریزی و مدیریت نمایند.
This study aimed to review the role of transformational leadership and entrepreneurial spirit in making organizational health in Yasuj city elementary schools. The research method has been descriptive-correlational and the statistical population consists of all principals, deputies and teachers of elementary schools of Yasuj city (8283 people) who have worked in the school year 2018-19. Using a multi-stage cluster sampling method, 100 principals and 230 teachers were selected and have completed questionnaires of Avolio Evolutionary Leadership (2000), Leonidas and Vasilis Entrepreneurship Spirit (2007), and Hoy & Feldman Organizational Health (1996). The sample size was based on the Klein's rule (2005). The reliabilities of the questionnaires have been reported by Cronbach's alpha coefficient of 0/84, 0/92 and 0/86. Data were analyzed using methods of descriptive statistics, simultaneous regression analysis and independent t-test. The findings show that entrepreneurial spirit and transformational leadership predict the schools organizational health positively and significantly. Among the transformational leadership dimensions; personal considerations dimension has positively and significantly explain schools organizational health, while ideal characteristics explain it negatively and significantly. By gaining insight and proper understanding of the benefits of applying and teaching the transformational leadership and entrepreneurial spirit and its impact on organizational health; schools will be able to plan and manage more appropriate activities and actions to learn transformational leadership skills, to promote organizational health and to improve the sense of fairness and entrepreneurial understanding in their organizations