Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ مهارتهای زبانی با کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شده بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزونشده مشغول به تحصیل در مدارس عادی و استثنایی شهر تهران، با دامنۀ سنی 11-7 تشکیل میدادند. 58 آزمودنی (30 دختر و 28 پسر) به شیوۀ نمونهگیری دردسترس از میان دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزونشده مشغول به تحصیل در مدارس عادی (29 نفر) و مدارس استثنایی (29 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 انتخاب و ارزیابی شدند. مهارتهای کارکردهای اجرایی و زبانی بهترتیب با استفاده از پرسشنامۀ بریف (BRIEF) و آزمون رشد زبان (TOLD-P3) بررسی شدند. تحلیل دادهها بهکمک آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نسخۀ 26 نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشاندهندۀ رابطۀ مثبت معنادار در سطح 01/0 ≥ P بین مهارتهای زبانی با مؤلفههای برنامهریزی (646/0=r)، حافظۀ فعال (676/0=r)، بازداری (617/0=r) و کل کارکردهای اجرایی (۶۹۹/0=r) دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزونشده بود. براساس بررسیهای صورتگرفته در این پژوهش، میتوان گزارش کرد مهارتهای زبانی با مؤلفههای کارکردهای اجرایی همبستگی معناداری دارند. با توجه به نقش زبان و کارکردهای اجرایی در مدیریت رفتار، تأکید بر برنامۀ مداخلهای زودهنگام بهمنظور بهبود این مهارتها در کودکان با آسیب شنوایی ضروری است.
This study aimed to determine the relationship between language and executive functions skills in cochlear implanted students with hearing impairment.The statistical population of the research consists of all students with cochlear implanted hearing impairment studying in regular and exceptional schools in Tehran, with an age range of 7 to 11 years. 58 subjects (30 girls and 28 boys) were selected and evaluated by available sampling method among students with cochlear implanted hearing impairment studying in regular schools (29 people) and exceptional schools (29 people) in the academic year 2018-2019. Executive functions and language skills were assessed with the BRIEF Questionnaire (BRIEF) and Test Of Language Development-Primary:3 (TOLD-P3) in respect. Data analysis using Pearson's correlation test shows a significant positive relationship at P ≥ 0.01 level between language skills with planning components (r=0.646), working memory (r=0.676), inhibition (r=0.617) and total executive functions (r=0.699) of students with cochlear implanted hearing impairment were analyzed with SPSS software version 26.Based on the investigations carried out in this research, it can be reported that language skills have a significant correlation with the components of executive functions. Considering the role of language and executive functions in behavior management, it is necessary to emphasize on an early intervention program to improve these skills in children with hearing impairment.
Machine summary:
cognitive shifting پژوهش حاضر تعیین رابطۀ مهارت های زبانی با مؤلفه های کارکرد اجرایی برنامه ریزی، حافظۀ فعال و بازداری در دانش آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شدة فارسیزبان مشغول به تحصیل در مدارس دورة ابتدایی عادی و استثنایی بوده است .
شاخصه های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) متغیرهای پژوهش استثنایی عادی مؤلفه میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد مهارت های زبانی ٥٠/٠٠ ١٥/١٥ ٧٩/٥١ ٢٧/٦٩ حافظۀ فعال ٢٣/٨٢ ٤/١١ ٢٧/٤١ ٣/١٥ بازداری ٢٩/٦٨ ٥/٤٩ ٣٤/٧٥ ٤/٦٧ برنامه ریزی ٣٠/٥٩ ٤/١٠ ٣٦/٤٨ ٥/٠٨ نمرة کل کارکردهای اجرایی ٨٤/١٠ ١١/٩٣ ٩٨/٦٦ ١٢/٠٣ به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون شاپیروویلک ١ استفاده شد که نتایج آن برای همۀ متغیرهای پژوهش به تفکیک گروه بررسی شده است .
با توجه به جدول ٢ از آنجا که مقدار سطح معناداری برای تمامی متغیرهای پژوهش در گروه دانش آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شدة مشغول به تحصیل در مدارس عادی و استثنایی بزرگ تر از ٠/٠٥ درنظر گرفته شده است ، فرض صفر و درنتیجه نرمال بودن توزیع این مؤلفه ها با سطح اطمینان ٩٥ درصد تأیید شد.
tolerance بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ مهارت های زبانی با مؤلفه های کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شدة مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی عادی و استثنایی است .
پژوهش حاضر به تعیین رابطۀ مهارت های زبانی با کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شده پرداخته است که توصیه می شود این سازه ها یا متغیرها در گروه های دیگر کودکان نیز بررسی شود.