It is the agents of power who make decisions for life, as far as they can determine the happiness and misery of man; Therefore, knowing the types of power brokers in the thought of the great contemporary political philosopher, Imam Khomeini, may God's mercy be upon him, is against the problem of this article. Based on the theoretical framework of two natures, which is based on the thought of Imam Khomeini, may God bless him and grant him peace, agents of power are classified into two models: transendent and learned. The agents of the transendent power are moving in the orbit of the straight path and have a comprehensive status and are called "Wali Amr". Scholarly power brokers are plural and are classified in three spectrums of one-dimensional, two-dimensional and three-dimensional in three situations: simple, complex and very complex. The article is organized by inferential method and using the theory of implication - conformity, implication and commitment - presented in the knowledge of logic and principles of jurisprudence. Knowing the agents of power plays a fundamental and key role in knowing all kinds of policies and politicians
Machine summary:
com مقدمه این پرسش که چه کسی و چرا باید قدرت را به دست بگیرد از دیرباز مطرح بوده است، اما این سؤال که انواع کارگزاران قدرت کداماند و در چند دسته طبقهبندی میشوند (که مسئلۀ مقالۀ حاضر را شکل میدهد) پاسخ جدیدی براساس دستگاه فکری امام خمینی دارد.
سایر قوا یعنی شهویه، غضبیه و وهمیه نیز تحت کنترل، مدیریت، تدبیر و قدرت عقل قرار دارند و چون اصل وجود این قوا خیر، شریف و به تعبیر امام خمینی (ره) مائدههای آسمانیاند، وقتی تحت اشراف عقل قرار گرفتند، انسان عاقل از آنها بهره میبرد.
دلیل اینکه حضرت امام مکرر میفرمود اگر کسی سراسر دین را بررسی کند، خواهد دید که دین، سیاست را به همراه دارد، سایس و کارگزار عرصۀ سیاست را پیشبینی کرده و کارگزار قدرت را از نظر دور نداشته، این است که ایشان از دیدگاه کلامی به فقه نگریست و درنتیجه ولایتفقیه را جانشینی «امامت» امام معصوم دانست؛ بر این اساس فقیه جامعالشرایط در زمان غیبت، جانشین امام معصوم بوده و چون امام معصوم، گذشته از اینکه حکم خدا را بیان میکرد، مسائل حکومتی را نیز اداره میکرد و رابطۀ بین او و مردم رابطۀ امام و امت بود، رابطۀ جانشینان امام معصوم که فقهای واجد شرایط علم و عدل هستند، رابطۀ امام و امت خواهد بود.
ایشان میفرماید قانوندانی و عدالت از نظر مسلمانان شرط و رکن اساسی کارگزار کلیدی قدرت یعنی ولی فقیه است و عقل هم همین اقتضا را دارد؛ چراکه حاکم اسلامی باید احکام اسلام را اجرا کند و حکومت اسلام، حکومت قانون است نه خودسری و حکومت اشخاص و هوای نفس؛ بنابراین برای زمامدار علم به قوانین لازم است و اگر زمامدار مطالب قانونی را نداند، لایق حکومت نیست.