Abstract:
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آ گاهانه بر دشواری در تنظیم هیجان و
خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل
تمامی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم شهر تبریز بود که در سه ماهه اول سال 1401 به مرا کز آموزشی کودکان
استثنایی مراجعه نمودند. نمونه آماری شامل 30 نفر از مادرانی بود که با در نظر گرفتن ملاکهای ورود به مطالعه
به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل
پرسشنامههای مشکل در نظم بخشی هیجانی و خودکارآمدی والدینی بود. در این پژوهش، آزمودنیهای گروه آزمایشی
به میزان 8 جلسه 2 ساعته آموزشهای والدگری ذهن آ گاهانه را دریافت نمودند. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از
تحلیل کوواریانس تک متغیری در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش والدگری ذهن آ گاهانه منجر به کاهش میانگین دشواری در تنظیم
هیجان و مولفههای عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، مشکل درگیر شدن در رفتار هدفمند، مشکل کنترل تکانه، فقدان
آ گاهی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان و فقدان وضوح هیجانی و افزایش میانگین خودکارآمدی
والدینی شرکت کنندگان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان مطرح کرد که آموزش والدگری ذهن آ گاهانه مداخله موثر و
قابل توجهی برای بهبود دشواری در تنظیم هیجان ارتقای خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم
می باشد.
Abstract
Background and Purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of mindful parenting
training on the difficulties in emotion regulation and parental self-efficacy in mothers of children with autism
spectrum disorder.
Method: This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group.
The statistical population included all mothers with children with autism spectrum disorder in Tabriz who
referred to exceptional children's educational centers in the first quarter of 2021. The statistical sample
consisted of 30 mothers who were selected by purposive sampling using the inclusion criteria and were
replaced in two experimental and control groups. Data collection tools included the difficulties in Emotional
Regulation Questionnaire and Parental Self-Efficacy Questionnaire. In this study, the subjects in the
experimental group received 8 sessions of 2-hour mindfulness parenting training. Data analysis was
performed using univariate analysis of covariance in SPSS version 26.
Results: The findings of the research showed that mindful parenting training has led to a decrease in the
average difficulties in emotion regulation and dimention of lack of acceptance of emotional responses,
difficulty in performing purposeful behavior, difficulty controlling impulse, lack of emotional awareness,
limited access to emotion regulation strategies, and lack of clarity of emotion and an increase in the average
parenting self-efficacy of the experimental group participants compared to the control group.
Conclusion: Therefore, it can be argued that mindfulness parenting education is an effective and significant
intervention to improve the difficulty in regulating emotion, promoting parental self-efficacy in mothers of
children with autism spectrum disorder.