Abstract:
زمینه: یکی از متغیرهایی که میتواند به طور بالقوه بر کارآفرینی سازمانی اثرگذار باشد اخلاق کارآفرینی است. با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه مدیران با تاکید بر پیامدهای اخلاقی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان اصفهان) انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمّی) است که دارای منطق استقرایی است. در بخش کیفی که با روش تحلیل تم انجام شد جامعه شامل ترکیبی از مدیران سازمانهای دولتی مانند ادارات امورمالیاتی استان اصفهان و شهرداریهای مناطق مختلف استان اصفهان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع 20 نفر به عنوان نمونه مورد مصاحبه قرار گرفتند و در نهایت داده ها با روش کد گذاری تحلیل شد. در بخش کمی که با روش همبستگی انجام شد جامعه شامل مدیران عالی و اجرایی سازمانهای دولتی مانند ادارات امور مالیاتی، شهرداریهای مناطق مختلف استان اصفهان بودند که 123 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بررسی شدند و داده ها با روش معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: در بخش کیفی انجام مصاحبه با خبرگان 34 عنصر در قالب 4 مقوله ی اصلی شناسایی گردید و مدل تحقیق ترسیم شد و نتایج بخش کمی نشان از برازش مدل تحقیق داشت. نتیجه گیری : این تحقیق نشان داد که پیامدهای اخلاقی اشتیاق کارآفرینانهی مدیران عبارت بودند از: قصدکارآفرینانه،کشف فرصت های خلاقانه، برانگیختگی درونی، کنشهای اخلاقی، صداقت، اشتیاق کارآفرینی کارمندان، پنداراخلاقی، رعایت استانداردهای خدمت رسانی، تلاش برای یادگیری مداوم.
Background: One of the variables that can potentially affect organizational entrepreneurship is entrepreneurial ethics. With the understanding of this importance, the present study has been conducted with the aim of investigating the model of entrepreneurial enthusiasm of managers with an emphasis on ethical consequences (case study: government organizations of Isfahan province).
Method: The current research is mixed research (qualitative and quantitative) that has an inductive logic. In the qualitative part, which was conducted with the theme analysis method, the community consisted of a combination of managers of government organizations such as fiscal affairs departments of Isfahan province and municipalities of different regions of Isfahan province, and academic staff members of Azad University. Using targeted sampling, 20 people were interviewed as a sample until saturation was reached, and finally the data was analyzed by coding method. In the quantitative part which was done by correlational method, the population included senior and executive managers of government organizations such as tax affairs departments, municipalities of different regions of Isfahan province, 123 people were selected as a sample using the available method and were investigated using a researcher-made questionnaire. And the data was analyzed by structural equation method.
Results: In the qualitative part of conducting interviews with experts, 34 elements were identified in the form of 4 main categories, and the research model was drawn, and the results of the quantitative part showed the suitability of the research model.
Conclusion: This research showed that the ethical consequences of managers' entrepreneurial enthusiasm were: entrepreneurial intention, discovery of creative opportunities, inner motivation, ethical actions, honesty, entrepreneurial enthusiasm of employees, ethical thinking, compliance with service standards, striving for continuous learning.