Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه یادگیری دوسوتوانی و تأثیر آن بر انتقال دانش در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه است. روش شناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ارومیه و مهاباد به تعداد 421 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، 201 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم افزار Smart-PLS صورت گرفته است.یافتهها: یافته های بدست آمده نشان داد که سرمایه اجتماعی بر توسعه یادگیری دوسوتوانی تأثیر مثبت و معنیدار دارد و تأثیر یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش مثبت و معنی دار است و همچنین سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم بر انتقال دانش تاثیر معناداری ندارد ولی به صورت غیرمستقیم از طریق یادگیری دوسوتوانی بر انتقال دانش تأثیر مثبت و معنیداری دارد.بحث و نتیجهگیری: نتایج مشخص میکند که وجود سرمایه اجتماعی در دانشگاه باعث توسعه یادگیری دوسوتوانی در ابعاد اکتشاف و انتفاع میشود که از آن طریق زمینه انتقال دانش بین اعضای هیأت علمی دانشگاه فراهم خواهد شد.
Abstract Purpose: The main purpose of this study is to investigate the role of social capital in the development of ambidexterity learning and knowledge transfer among university faculty members. Methodology: This applied research has been done by survey-descriptive method using a questionnaire. The statistical population of the study is 421 faculty members of Islamic Azad University and Payyam Noor University of Urmia and Mahabad. Using Cochran's formula, 201 people have been selected as a statistical sample. Data analysis was performed based on structural equation modeling (SEM) using Smart-PLS software. Findings: The results showed that all coefficients related to the paths between the variables of this research (except social capital path on knowledge transfer) were significant. Knowledge is also meaningful. And social capital has a positive and significant effect on knowledge transfer indirectly through to ambidexterity learning.Conclution: The results indicate that the existence of social capital in the university promotes the learning of ambiguity in the dimensions of exploration and profit, which will provide the basis for knowledge transfer between faculty members.Conclution: The results indicate that the existence of social capital in the university promotes the learning of ambiguity in the dimensions of exploration and profit, which will provide the basis for knowledge transfer between faculty members.