Abstract:
میل، بعد اصلی برنامهریزی فضایی است و از سوی اربابْدالهای مسلّط بر این عرصه، جهتدهی میشود. این دو گزاره، مایه مقاله پیشرو را شکل میدهد که قصد آن افکندن پرتوی بر جایگاه میل در برنامهریزی و کاوش در گسست نوآورانه برنامهریزی پسا اثباتگرا از برنامهریزی علمی و ابزاری بهواسطهی طرح مفاهیمی نوین است. نظریه برنامهریزی علمی و اثباتگرا که تمرکز خود را چگونگی ساخت محیط مصنوع و سازوکارهای تصمیمسازی فنی معطوف کرده است، در خلأ آگاهی نسبت به سازوکارهای میل و ناخودآگاه، در برخی موارد از تبیین چرایی بروز برخی رفتارها و کنشهای متناقض در عرصه برنامهریزی ناتوان بوده و تداوم آن بر ژرفتر شدن بحران آگاهی نسبت به تحولات برنامهریزی، افزوده است. به منظور پاسخگویی به این کاستی، تأمل در شرح لَکان از «ماهیت و حقیقت» میل و سوژه، محور اصلی پژوهش خواهد بود. اندیشه لکان، مکان تدوین آگاهی و درک ناخودآگاه به عنوان جایگاه میل است و مختصات عرصه نمادین برنامهریزی و سازوکار شکلگیری ایدهئولوژی و گفتمان مسلّط بر این عرصه را ترسیم میکند و ادعای ارائه نوعی از برنامهریزی کارآمدتر ندارد و تنها منظری است برای بررسی انتقادی واقعیت برنامهریزی. دستاورد مقاله، چارچوبی تحلیلی است که ضمن بهکارگیری مفاهیم اندیشه لکان (با تاکید ویژه بر مفهوم میل و ژوییسانس) برای تبیین رُخدادها و رفتارهای کنشگران عرصه تصمیمسازی، از نظام بسته برنامهریزی علمی درمیگذرد و نشان دهنده نابسنده بودن برخی از اصول جزمی آن خواهد بود.
Desire and master signifiers are key dimensions of spatial planning in Lacan planning and urban policy formation. Positivist or scientific planning theory tried to concentrate on built environment and neglect from the role of emotion and desire. Why is it so difficult to define concisely the meaning of ‘desire in planning’ and many of its dominant concepts— jouissance, unconsciousness, signifiers or master signifier—when deployed in formulating urban planning theory? Lacan's theoretical insights and conceptualizations of split human subject, divided between symbolic consciousness (ego) and unconscious affect can help to empower new dimension of planning thought. The article argues that a Lacanian inspired framework is particularly useful for understanding spatial planning and related discourse, for it provides insight as to how desire and resultant ideological believes shape planning policies. Lacan's psychoanalysis discourse theory suggests an answer based on an understanding of our human subjectivity, a subjectivity that implicitly seeks to overlook contradiction and ambiguity in our desire to fulfill human aspirations for a harmonious and secure world. This article will use Lacanian theory to examine the beliefs of the dominant planning discourse and examines Lacan’s psychoanalytically derived planning theory as to its appropriateness for understanding aspects of planning practice and theory. Lacan theorized not only about language and discourse, but also about that which resides outside of master signifiers and underlies human desire, to provide an understanding of human subjectivity, planning contradictions and motivation.