Abstract:
امروزه با پیشرفت جوامع، تغییر و تحولاتی عظیمی در ابعاد مختلف پدید آمده است که موجب متورم شدن دولتها و سازمانهای آنها شده است. به همین منظور، اکثر کشورها به دنبال راهکارهای مؤثری در این زمینه هستند که تمرکززدایی، یکی از مهمترین آنهاست. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین مؤلفههای اصلی و مؤثر در تمرکززدایی امور اداری از سازمانهای دولتی است که با استفاده از روش ترکیبی به بررسی موضوع میپردازد. روش پژوهش حاضر ترکیبی یا آمیخته است که با رویکرد نسبی متوالی با وزن نـابرابر در سه فاز کیفی-کیفی-کمّی انجام شده است. در این پژوهش، به ترتیب از سه روش "مرور سیستماتیک- تحلیل مضمون- پیمایش" استفاده شده است. ابزار اصلی مورد استفاده در فاز کیفی، مصاحبه و در فاز کمّی، پرسشنامه است که به ترتیب از 12 نفر از خبرگان در فاز کیفی و 31 نفر هم در فاز کمّی اطلاعات و دادههای مربوطه استخراج شدند. مطابق با یافتههای پژوهش، در فاز اول -روش مرور سیستماتیک- 19 مقاله جهت تعیین محورهای موضوعی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. در فاز دوم، با استفاده از روش تحلیل مضمون 163 شاخص شناسایی شدند که از میان آنها، 37 مضمون پایه، 17 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر استخراج شد. مطابق با نتایج و تحلیلهای صورت گرفته، علاوهبر اینکه مؤلفههای شناسایی شده، مطابق با برنامه جامع اصلاح نظام اداری هستند، از سوی دیگر میتوانند در راستای رفع خلل و ناکامیهای این حوزه مثمر ثمر باشند.
Nowadays, with the development of societies, great changes and developments have occurred in various dimensions, resulted in enlargement of governments and their organizations. Thus, most countries are looking for effective solutions in this area and decentralization is one of the most important of them. The main aim of this study is to identify and explain the main and effective components in the decentralization of administrative affairs of public organizations. It examines the issue using a mixed method. The present study is a mixed research conducted with a partially mixed sequential dominant status design in three qualitative-qualitative-quantitative phases. In this research, three methods of "systematic review, thematic analysis, and survey", respectively, were used. The main tool was interview in the qualitative phase and the questionnaire in the quantitative phase. A total of 12 experts in the qualitative phase and 31 people in the quantitative phase were used to extract information and data. Based on the research results, in the first phase (systematic review method), 19 articles were selected and reviewed to determine thematic axes. In the second phase, 163 indicators were identified using thematic analysis method, from which 37 basic themes, 17 organizing themes and 4 global themes were extracted. Based on the results and analyses, the components can be identified in accordance with the comprehensive plan to reform the administrative system and they can be effective in eliminating the gaps and failures in this base.