Abstract:
یکی از معارف مهم و پربسامد قرآنی موضوع توبه است. توبه یا بازگشت، هم به خدا و هم به بنده نسبت داده میشود. در مباحث کلامی فرق، اگر چه در برخی مباحث بین شیعه و معتزله اتفاق نظر وجود دارد، اما در مسئلة قبول توبه، چنین نیست. معتزله قائل است که قبول توبه برخداوند واجب عقلی است، و اگر قبول نکند فعل قبیح انجام داده، در حالی که اشاعره و امامیه معتقدند قبول توبه به دلیل تفضل خدا بر بندگان است. معتزله دو دلیل عقلی و یک دلیل قرآنی بر مدعای خود اقامه کرده، و اعتقادشان مبتنی بر مبنای «خلود در آتش برای گنهکار» میباشد. نتایج حاصل از این پژوهش که با روش تحلیلی_توصیفی انجام شده حاکی از آن است که چنین اعتقادی منتج به «تأثیرپذیری خدا از خلق» و نیز «مستحق مذمت بودنِ خدا» خواهدشد که هر دو محال است. طبق آیات متعدد، خداوند به گنهکار وعدة قبول توبه داده، و خُلف وعده قبیح است؛ پس قبول توبه عقلی نیست بلکه سمعی است، و چون خدا وعده قبول داده است، می پذیرد.
One of the most important and frequent Quranic teachings is the subject of repentance. Repentance or return is attributed to both God and my servant. In theological issues of difference, although there is consensus between Shi'a and Mu'tazila in some issues, it is not the case in accepting repentance. Mu'tazila believes that accepting repentance to God is an intellectual obligation, and if he does not accept that he has performed the act of obhistic acts, while Ash'ariyya and Imamiyya believe that accepting repentance is due to God's grace over his servants. The Mu'tazila has two rational reasons and a Qur'anic reason based on his claim, and their belief is based on "purity in fire for sinners". The results of this study, conducted by analytical-descriptive method, indicate that such a belief will lead to "God's influence on people" and "deserving of blaming God", both of which are impossible. According to several verses, God has repented to the sinner and has promised to accept it, and the posterior of the promise is a sin, so accepting repentance is not rational, but it is audio, and because God has promised to accept it, he accepts it.