Abstract:
فخررازي، از متكلمان برجستة اشعري، در كتاب المطالب العالية من العلم الالهي هيجده شبهه را بر قانون عليت وارد كرده است. او اين شبهات را بنقل از ديگران مطرح كرده اما بنظر ميرسد شبههكننده، خود او باشد. برخي از اين شبهات را محقق لاهيجي در كتاب شوارق الالهام آورده و پاسخ داده، ولي اكثر آنها بدون پاسخ ماندهاند. در مقالة حاضر ما پانزده شبهه از اين شبهات را كه اهميت بيشتري دارند، نقل و پاسخهاي ديگران به آنها را ذكر ميكنيم. از آنجا كه اكثر اين شبهات پاسخ داده نشدهاند، درحاليكه ميتوان آنها را بر اساس حكمت متعاليه صدرايي پاسخ داد، ما آنها را با تلخيص عبارات فخر رازي آورده و سپس بر اساس نكات پذيرفته و اثبات شده در حكمت متعاليه، پاسخ ميدهيم. برخي از اين شبهات نيز بر اساس رويكردهاي سهگانة، مشائي، اشراقي و متعاليه قابل حل نيستند و بايد آنها را با مباني عرفاني پاسخ داد.
fakhr al-din razi, one of the prominent ash‘ari mutikallimun, has raised 18 objections against the law of causality in his al-matalib al-‘aliyah min al-‘ilm al-ilahi. he has quoted these objections from others; however, it seems that he has raised them himself. muhaqiq lahiji has responded to some of these objections in his shawariq al-ilham. nevertheless, most of them have remained unanswered. in the present paper, the author has referred to 15 of the most important questions and provided others’ responses to them. most of these objections have not been answered while they can be based on the transcendent philosophy. therefore, the author has provided a summary of fakhr al-din razi’s words and then tried to answer them relying on the principles of sadrian transcendent philosophy. some of these objections cannot be answered based on any of the principles of peripatetic, illuminationist, and transcendent philosophies and should be answered based on gnostic principles.