Abstract:
نگرش افراد ترکیبی از باورها، اصول، ارزشها و برداشتهایی است که فرد را آماده مینماید تا دیگران، اشیاء یا امور پیرامون خود را مورد قضاوت قرار دهد و نگاه مثبت یا منفی نسبت به آنها پیدا نماید. از اینرو نگرشسنجی ابزاری ارزشمند و کارآمد برای ارزیابی وضعیت موجود و نوع نگاه افراد به پیرامون خود است. سنجش نگرش دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه تهران به برنامههای فرهنگی با هدف بررسی تعامل دانشجویان با برنامههای فرهنگی و چگونگی گذران اوقات فراغت آنان در خوابگاهها با حضور 158 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پاییز 1400 انجام گرفت. مهمترین یافته این پیمایش بر اساس روش تحقیق کمّی، وابستگی بیش از پیش دانشجویان به فضای مجازی است که اولویت اول و اصلی دانشجویان برای گذران اوقات فراغت خود است که ماحصل آن انزوای بیشتر افراد، کمشدن احساس مسئولیت، خودخواهی و کمشدن حس همکاری و همدلی در بین افراد است. نوع نگرش و دغدغههای فرهنگی دانشجویان خوابگاهی، مشابهتهای زیادی با اقشار جامعه دارد که از آن جمله میتوان به مشکلات عدیده اخلاقی در جامعه، کم شدن احترام افراد نسبت به یکدیگر، کاهش سطح تحمل افراد و کمشدن احترام به نظرات دیگران اشاره نمود.
People's attitudes are a combination of beliefs, principles, values and perceptions that prepare a person to judge others, objects or things around him and find a positive or negative view of them. Therefore, attitude measurement is a valuable and effective tool to assess the current situation and the way people look around. The cultural attitude survey of students living in dormitories of the University of Tehran was conducted with the aim of examining students' interaction with cultural programs and how they spend their leisure time in dormitories with the presence of 158 graduate students in the Fall of 1400. The most important finding of this survey is the increasing dependence of students on cyberspace, which is the first and main priority of students to spend their leisure time, which results in more isolation, less sense of responsibility, selfishness and less sense of cooperation and empathy among people. The type of attitude and cultural concerns of dormitory students also have many similarities with the community. Among them, we can mention the moral problems in society, the decrease of people's respect for each other, the decrease of people's tolerance, the decrease of respect for the opinions of others.
Machine summary:
مهم ترين يافته ي اين پيمايش بر اساس روش تحقيق کمّي ، وابستگي بيش ازپيش دانشجويان به فضاي مجازي است که اولويت اول و اصلي دانشجويان براي گذران اوقات فراغت خود است که ماحصل آن انزواي بيشتر افراد، کم شدن احساس مسئوليت ، خودخواهي و کم شدن حس همکـاري و همدلي در بين افراد است .
توجه به اين مسئله لازم است که اوقات فراغت به معني بيکاري ، وقت آزاد يا وقت مرده نيست ، بلکه اوقات فراغت را مي توان فرصت هايي دانست که انسان به دوراز الزامات و وظايف شغلي ، سياسي و اجتماعي ، آزادانه و به دليل تمايل باطني، عهدهدار چگونگي صرف زمان خويش مي شود ١٦ فصلنامه علمي سال شانزدهم ، زمستان ١٤٠٠ شماره ٤٩ که معمولاً در اين مواقع تمايل به انجام فعاليت هاي فرحبخش و نشاطآور بيشتر مي شود.
در اولويت سوم دانشجويان؛ آموزش غيررسمي که ميتواند در قالب برگزاري کارگاههاي آموزشي مهارت افزايي و کارآفريني برنامه ريزي گردد، بيشترين ٢٢ فصلنامه علمي سال شانزدهم ، زمستان ١٤٠٠ شماره ٤٩ درصد را به خود اختصاص دادند.
به دليل محدوديت هاي دوران کرونا و کم شدن اجراي برنامه هاي فرهنگي و انتقال ٢٦ فصلنامه علمي سال شانزدهم ، زمستان ١٤٠٠ شماره ٤٩ برنامه ها به بستر مجازي، استقبال دانشجويان از اين برنامه ها کاهش چشمگيري يافته است ، به گونه اي که ٥٦ درصد پاسخ دهندگان عنوان نمودند که يا از برنامه هاي فرهنگي اطلاع ندارند و يا تمايلي به حضور در اين برنامه ها که عموماً به صورت مجازي برگزار ميشود، ندارند.