Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی نقش خود رهیابی و سواد رسانهای در طفرهروی مجازی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش نمونهگیری از نوع در دسترس بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/ 0 =α، 620 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه طفرهروی مجازی بلا و همکاران (2006) (با پایایی 89/ 0=α)، پرسشنامه محقق ساخته خودرهیابی (با پایایی 95/ 0=α) و پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی (1393) (با پایایی 86/ 0=α)، استفاده شد. روایی محتوایی ابزارها با اعمال نظر ده نفر از خبرگان یادگیری الکترونیکی تایید گردید. دادهها با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چندلایه (MPL) تحلیل شد. نتایج نشان داد مدلسازی عوامل خودرهیابی و سواد رسانهای در طفرهروی مجازی دانشجویان دارای یک لایه ورودی با ده گره و یک لایه پنهان با چهار گره است و شبکه عصبی مصنوعی به خوبی قادر است پرشها و روند طفرهروی مجازی دانشجویان را از روی این دو متغیر و خرده مقیاسهایشان؛ پیشبینی نماید. تمامی ضریبهای تاثیر لایه پنهان بر لایه خروجی در شبکه عصبی؛ منفی به دست آمده و از اینرو هرچه دانشجویان دارای مهارت خودرهیابی و سوادرسانهای بالاتری باشند، کمتر به رفتار طفرهروی مجازی میپردازند و بالعکس. بر این اساس میتوان دریافت، میزان سواد رسانهای و خودرهیابی دانشجویان متغیرهایی هستند که توان پیش بینی میزان طفرهروی مجازی دانشجویان را دارند.
This research aimed to model the role of self-directed learning skills and media literacy in cyberloafing. This study was quantitative in terms of main strategy and correlational research in terms of analytical technique. The participants included graduate students and the sample were selected through available random sampling. The sample size was 620 according to the Krejcie- Moran model with considering the error of α=0.05. For data collection, cyerloafing questioner of Bella et. al. (2006) were applied with α=0.89 reliability, a research-made self-directed questioner with α=0.95 reliability and media literacy questioner (Palsafi, 2014) with α=0.86 reliability. The content validity of instruments was confirmed by the opinions of ten e-learning experts. The data were analyzed by artificial neural network approach sing Multilayer Perceptron (MPL) method. The results revealed that modeling of self-directed learning and media literacy skills in students’ cyberloafing has an input layer with ten nodes and a hidden layer with four nodes and the artificial neural network is well able to predict the jumps and students cyberloafing process and variables. All coefficients of influence of the hidden layer on the output layer in the neural network obtained negatively and, therefore the higher students self-directed and media literacy skills, the less their cyberloafing behaviors. It could be concluded that the level of students’ self-directed and media literacy skills can predict the level of their cyberloafing behaviors
Machine summary:
مدلسازی نقش عوامل خود رهیابی و سواد رسانه ای در طفره روی مجازی دانشجویان با 1 رویکرد شبکه عصبی مصنوعی Modeling the Role of Self-Directed Learning and Media Literacy Factors in Students’ Cyberloafing with Artificial Neural Network Approach تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠٠/١١/١٠، تاریخ ارزیابی: ١٤٠١/٥/٢٤، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠١/٧/١٧ فرهاد سراجی ٢، ابراهیم آریانی قیزقاپان ٣ Dr. F.
Alyahya & Alqahtani 10 Lim 11 Blanchard, Henle 12 Liberman, Seidman, McKenna, Buffardi 13 Chen 14 Baturay, Toker 15 Sheikh, Atashgah, Adibzadegan ٢٠١٦؛ آکبولوت ، دوونمز، دورسان ٣، ٢٠١٧؛ توکر و بتاری ٤، ٢٠٢١؛ هیبرینگ ، بیهگی و آیسن ، 5 ٢٠٢٢ )؛ طفره روی مجازی به طور معمول به عنوان رفتار سوء استفاده از منابع اینترنتی و استفاده از آن برای چک کردن ایمیل شخصی، انجام بازی دیجیتالی، شرکت در شبکه های اجتماعی و وب گردی تعریف شده است و ارتباط مشخصی با فعالیت های تحصیلی دانشجو ندارد(بلانچارد، هنله ، ٢٠٠٨؛ لیبرمن و همکاران ، ٢٠١١؛ جیا، جیا و کارو٦، ٢٠١٣؛ آسکو و همکاران ٧، ٢٠١٤؛ آغاز و شیخ ، ٢٠١٦؛ میهلیک ، لیم و کلیبرگ ٨، ٢٠٢٢).
در محیط مجازی دارا بودن مهارت های خودرهیابی از جهاتی همچون امکان دسترسی به منابع گوناگون ، خودآموز بودن محیط یادگیری مجازی، دسترسی هرزمانی به محیط یادگیری و امکان انتخاب های گوناگون ، حائز اهمیت است (دراسلر و همکاران ٩، ٢٠٠٩؛ موریس و روهز١، ٢٠٢١) 1 Jinnan Wu & et al 2 Self-directed 3 Yukselturk, Bulut 4 Santy, Smith 5 Martha,Junus, Santoso, & Suhartanto 6 Duviveir 7 Chu, Tsai 8 Pata 9 Drachsler & et al متغیر دیگر پژوهش حاضر سواد رسانه ای است .