Abstract:
این پژوهش که توصیفی-پیمایشی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی میباشد با هدف «بررسی تاثیر هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند با توجه به نقش میانی عملکرد سازمان (شرکت ایرانخودرو)» انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مسیولین فروش مناطق کل کشور میباشند. که تعداد آنها در حدود 231 نفر بوده و از این تعداد، تعداد 143 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری تحقیق، سه پرسشنامه هوش رقابتی، جایگاه برند و عملکرد مسیولین فروش بوده است که مورد استفاده قرار گرفت. برای اندازهگیری روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 891/0 برآورد گردید. برای بررسی نتایج از نرم افزار Amos استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند با نقش میانی عملکرد سازمان به طور معنی دار تاثیر دارد.
Machine summary:
ابزار اندازه گيري تحقيق ، سه پرسشنامه هوش رقابتي، جايگاه برند و عملکرد مسئولين فروش بوده است که مورد استفاده قرار گرفت .
اين سيستم ها بايد مبتني بر دانش باشند و نيز بايد براي راهبري خود تخصص هاي خبرگان را سازمان داده و از طريق بازخورهاي ساختارمند و منظم کارکنان ، مشتريان ، کاربران و متفکران بنگاه ، داده ها را به اطلاعات تبديل سازند در عصر جديد که دوران ادغام و جهاني شدن شرکت هاست ، جايگاه برند يک عامل کليدي و تعيين کننده در ارزش شرکت و ارزش بازار سهام مي باشد.
پژوهش حاضر در دفاتر منطقه اي شرکت انجام گشت زيرا عملکرد 2 Competitive Intelligence 3 - Ruizalba et al 4 - Kahaner دفاتر منطقه اي به اين صورت مي باشد که تمامي فعاليتهاي رقبا به صورت روزانه در بازار بررسي و مشاهده مي گردد و سپس به گردآوري و تجزيه و تحليل اين داده ها در مناطق فروش پرداخته مي شود و تمهيدات لازم جهت خنثي نمودن و يا بهره برداري مناسب از اين اتفاقات جهت ارتقاء جايگاه برند ايرانخودرو را پايه ريزي مي نمايند.
نتايج در جدول زير قابل مشاهده مي باشد تحليل رگرسيون مسير براي تست ميانجي نقش عملکرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در اين جا با استفاده از تست ميانجي سوبل به بررسي تأثير هوش رقابتي بر جايگاه برند با توجه به نقش ميانجي عملکرد سازمان به اطلاعات مي پردازيم .
٥. نتيجه گيري و پيشنهادات با توجه به تجزيه و تحليل داده ها و نتايج آزمون هاي انجام شده ، نتايج حاصل از اين پژوهش بصورت خلاصه بيان مي گردد: فرضيه اول : هوش رقابتي بر ارتقاء جايگاه برند تأثير دارد.