Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و کشف عوامل کاهندهی بدبینی سازمانی و مهار آن با تاکید بر سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث رویکرد کیفی است و از منطق استقرایی پیروی میکند. از حیث هدف کاربردی و توسعهای است. جامعه هدف و مشارکتکنندگان پژوهش شامل خبرگان دانشگاه پیام نور استان گیلان میباشد که تعداد 20 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در جهت گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شدهی حاصل از پژوهش از نرم افزار کیفی MaxQda استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از سه مفهوم برخاسته از سرمایه اجتماعی است این مفاهیم عبارتند از ساختاری، مراودهای و کارکردی که در دل هر کدام زیر مفاهیمی نهفته است که در مهار بدبینی سازمانی میتواند نقش به سزایی ایفا نماید. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که بدبینی سازمانی را میتوان با رعایت عوامل و اقداماتی از قبیل، ایجاد ساختار منعطف سازمانی، افزایش بوروکراسی زدایی، توانمندسازی ساختاری، ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی، استقرار سیستم مدیریت مبتنی بر هدف، استقرار فرهنگ مبتنی بر اعتماد، افزایش اعتماد و پایبندی به اخلاقیات، توسعه اخلاق حرفهای در میان کارکنان، ایجاد فرصتهای برابر برای توسعه کارکنان، توسعه مراودات بین فردی، بهبود مراودات بین مدیران و کارکنان، تصمیمگیری مشارکتی، ارتقاء گروههای غیر رسمی درون سازمانی، بهبود هویت سازمانی، مهار و کاهش داد و از این طریق بر بهبود سرمایه اجتماعی افزود.
The purpose of the current research is to identify and discover the reducing factors of organizational pessimism and its will with an emphasis Social capital.The current research is qualitative in nature and follows inductive logic. It is practical and developmental in terms of purpose. The target community and participants of the research include experts from Payam Noor University in Guilan province, 20 of whom were selected by snowball sampling until theoretical adequacy was reached. Semi-analytical interview tools were used to collect research data and Maxqda qualitative software was used to analyze the data collected from the research.The findings of the research indicate three concepts arising from social capital, these concepts are structural, relational and functional.The results of the research showed that organizational pessimism can be eliminated by following factors and measures such as creating a flexible organizational structure, increasing de-bureaucratization, structural empowerment, performance evaluation based on competence, establishing a goal-based management system, establishing a trust-based culture, and increasing trust. and adhering to ethics, developing professional ethics among employees, creating equal opportunities for employee development, developing interpersonal relationships, improving relationships between managers and employees, collaborative decision-making, promoting informal groups within the organization, improving organizational identity, curbing and reducing And in this way, in addition to improving the social capital among professors, employees and students, it prevented the occurrence of unwanted consequences that may sometimes originate from pessimism and mistrust of the organization.
Machine summary:
با توجه به توضيحات فوق ، يکي از سازه هاي با ميزان تاکيد بر اموزش مجازي و تدريس از راه دور بيشتر از اهميتي که در رابط ه با بحث بدبيني سازماني ميتوان مورد قبل قوت گرفت و آموزش هاي نيمه حضوري به آموزش کاملا توجه قرار داد سرمايه اجتماعي است & Sandberg) غيرحضوري تبديل گرديد، اين فراگرد علاوه بر تاثيرگذاري (٢٠١٥ ,Tsoukas درک سرمايه اجتماعي براي غنيسازي منفي بر ميزان يادگيري دانشجويان به افول سط ح تدريس اساتيد جامعه ضروري است و کمک شاياني به مديران در جهت و ارائه خدمات کم کيفيت از سوي کارکنان به جامعه هدف شد مديريت بهتر کارکنان مينمايد (٢٠١٧ ,.
زيرا در سط ح خرد و سازماني هنگامي که روابط تاکيد بيش از حد بر قوانين از پيش تعيين شده و رسميت زياد مبتني بر اعتماد مشترک است ، افراد تمايل دارند خود را وقف که مشخصه بروکراتيزگي سازماني است ، برشدت اين گونه سازمان کرده و مشارکتشان را بيشتر کنند ( & Grama رفتارها افزوده شد به ط وري که اساتيد هيات علمي تمايلي به ٢٠١٦ ,Todericiu) در نهايت انگيزه شان براي انجام بهتر برقراري ارتباط با يکديگر و همچنين با همکاران و اساتيد ساير کار افزايش مييابد (٢٠٢٠ ,Meyer &Liu ).
Social capital, organizational politics on employee work the central principle of development, outcomes in higher education institutions Tadbir, year 15, number 147, pages 16- of Pakistan: Moderating role of social 22.
organizational pessimism in social Journal of Nursing Management.