Abstract:
علیرغم پیامدهای منفی بلندمدت و گسترده زورگیری سایبری، هنوز درباره تعریف و ماهیت آن اتفاقنظر وجود ندارد. هدف در پژوهش حاضر ارائه تعریف، تاریخچه و گونه شناسی یا اَشکال زورگویی سایبری بود. روش پژوهش حاضر از نوع اَسنادی بود. جامعه پژوهشی تمامی منابع نوشتاری (چاپی/الکترونیکی) بین المللی در زمینه زورگویی سایبری بودند که از طریق پایگاهای اطلاعاتی خارجی قابل بازیابی و دسترسی بودند. بدین منظور با استفاده از روش نمونه برداری نظری و پس از بررسی و تحلیل منابع گردآوری شده از جامعه اسناد موجود، از میان منابعی (کتب، اسناد و مقالات) که از معیارهارهای ورود برخوردار بودند، به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. برای تحلیل اَسناد از روش فیش برداری الکترونیکی استفاده شد. پس از بررسی و تحلیل منابع، روند تحول و شکل گیری مفهوم زورگویی سایبری تشریح شد، زورگویی سایبری تعریف شد و دوازده شکل زورگویی سایبری (آزار و اذیت سایبری، بدنام کردن، بازی سیلی خندان، اغفال سایبری، عصبانی کردن یا آتشی شدن، ردگیری سایبری، ظاهرسازی یا جعل-هویت، حیلهگری، افشاگری، کت فیشینگ، محرومیت یا طرد و زورگیری جنسی سایبری) شناسایی، تعریف و مفهوم پردازی شد. مطالعه حاضر توانسته است اطلاعات ارزشمندی را درباره ماهیت و روشهای زورگیری سایبری برای نهادهای اجرایی و مؤثر در قانونگذاری در زمینه پشگیری از وقع جرم فراهم سازد ضمن اینکه برای روان شناسان، متخصصان تعلیم و تربیت و جامعه شناسان علاقمند به پژوهش در حوزه زورگویی سایبری نیز می تواند بسیار مفید باشد.
Despite the long-term and far-reaching negative consequences of cyberbullying, there is still no consensus on its definition and nature. The aim of the present study was to provide a definition, history and typology or forms of cyberbullying. The method of the present study was documentary. The research pupulation was all international written (print / electronic) sources on cyberbullying that could be retrieved and accessed through databases. For this purpose, using theoretical sampling method and after reviewing and analyzing the sources collected from the existing document community, among the sources (books, documents and articles) that met the inclusion criteria, were selected as a research sample. Electronic note taking method was used to analyze the documents. After reviewing and analyzing the sources, the evolution and formation of the concept of cyberbullying was explained, cyberbullying was defined and twelve forms of cyberbullying (Harassment, Denigration, Happy Slapping, Cyber Grooming, Flaming, Cyber stalking, Masquerading or Impersonation, Trickery, Outing, Catfishing, Exclusion, Ostracism, Sexual cyberbullying) were identified, defined and conceptualized. The present study has been able to provide valuable information about the nature and methods of cyberbullying for executive bodies and effective legislation in the field of crime prevention, while also for psychologists, educators and sociologists interested in research in the field of cyberbullying. It can be very useful.
Machine summary:
از مهم ترین تأثیرات منفی زورگیری سایبری بر کودکان قربانی میتوان به اضطراب (٢٠١٦ ,Fahy)، افسردگی ( ,Spears, Taddeo ;٢٠١٥ ,et al &Hamm ٢٠١٥ ,Karklins &Daly, Stretton )، افکار خودکشی ( Young, Subramanian, Miles, Hinnant ٢٠١٤ ,Castro &Messias, Kindrick ;٢٠١٧ ,Andsager &)، مشکلات روان شناختی درون سازیشده و برون سازیشده ١ (٢٠١٥ ,Bradshaw &Waasdorp )، ناامیدی ( ,Cassidy ٢٠١٧ ,Jackson &Faucher )، کاهش سطح سلامت روانی (٢٠١٤ ,et al &Bannink )، کاهش عزت نفس (٢٠١٠ ,Hinduja &Patchin ;٢٠١٤ ,et al &nat Ce)، کاهش روابط اجتماعی (٢٠١٣ ,Quandt &Festl ;٢٠١٤ ,Golman &Crosslin )، نرفتن به مدرسه ( & Frey, Pearson ٢٠٠٧ ,Stoltz &Raskauskas ;٢٠١٥ ,Cohen) و افت تحصیلی (٢٠٠٦ ,Hinduja &Patchin ) اشاره داشت .
2 Anglo-Saxon 3 Heinemann, 4 Aggression in school 5 developmental psychologists 6 New York Times 7 Cyber addiction 8 legal studies 9 Cyberspace تعریف و مفهوم شناسی زورگیری سایبری علیرغم انجام مطالعات گسترده درباره زورگیری سایبری، هنوز درباره ماهیت ، مفهوم و تعریف این پدیده نوظهور بین پژوهشگران اتفاق نظر وجود ندارد و تعاریف متعدد و متفاوتی از آن ارائه شد ( ,nFrise &Slonje, Smith ;٢٠١٥ ,Hinduja &Patchin ;٢٠١٨ ,Limber &Olweus ٢٠١٤ ,Smith ;٢٠١٣).
گروهی از پژوهشگران معتقدند که داشتن مهارت و سواد بالاتر در زمینه فناوری اطلاعات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Sexual cyberbullying 2 Exclusion 3 Ostracism 4 Core criteria 5 subsidiary criteria و ارتباطات یکی از شاخص های اصلی نابرابری قدرت در زورگیری سایبری است ( et &Smith ٢٠٠٤ ,Mitchell &Ybarra ;٢٠٠٨ ,Van Cleemput &Vandebosch ;٢٠١٣ ,al).