Abstract:
زبانشناسی شناختی بهعنوان یکی از شاخههای نوین میانرشتهای، با بررسی رابطۀ ذهن و زبان معتقد است زبان نمودی از ذهن بشری است؛ ازاینرو با تأمل عمیق در اشعار دوره جاهلی (449-622 م) در پرتو نظریات شناختی میتوان به ذهنیت شعرا برحسب محیط خود و نحوه زیست آنها پیبرد. حاتم طائی از شاعران عرب دورۀ پیش از اسلام است که با بررسی دیوان اشعار وی میتوان بهنظام فکریاش دست یافت. نظر به اینکه «جنگ» یکی از برجستهترین پدیدههای اجتماعی دورۀ جاهلی بوده، ارائة پژوهشی جدید در حوزۀ «جنگ» در شعر حاتم طائی جهت شناخت نظام فکری وی بهطور خاص و زندگی اجتماعی دورۀ جاهلی بهطور عام هدف اصلی این مقاله است. به این منظور عبارات استعاری و مجازی، از دیوان شاعر، استخراج و طبق نظریه لیکاف و جانسون 1980)) مورد تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد، حاتم طائی برای مجسّمکردن "جنگ" در ذهن مخاطب در قالب استعارۀ مفهومی از امور عینی و محسوس مرتبط با زندگی دورۀ جاهلی، همچون آتش و حیوان بهره گرفته است. همچنین ذکر جنبههای ظریف و جزئیات جنگ و جنگاوری و وصف جنگجویان در مجازهای مفهومی، بهترین گواه دالّ بر پیوند تنگاتنگ میان این پدیده اجتماعی با دوران زندگی شاعر بهشمار میآید.
Cognitive linguistics, as a modern interdisciplinary, by examining the relationship between mind and language, believes that language is a mind representation. Thus, by deeply investigating the poems of the pre-Islamic period (622-494 AD) through cognitive semantics methods, we can figure out the mentality of poets according to their environment and living style. Hatim Ta'i is among Pre-Islamic poets, whose poetry's analysis can present his thinking system. Considering "war" as one of the most important life affairs of his period, presenting a new research with a cognitive approach on Hatim Ta'i's poem can help us in identifying the poet's intellectual system in particular, and social life in the pre-Islamic period in general. So metaphorical and metonymic expressions have been extracted and analyzed according to Lakoff and Johnson (1980). The results show that Hatim Ta'i has used the objective matters available in the pre-Islamic period, such as fire and animal, to embody "war" in the mind of the audience in the form of a conceptual metaphor. Moreover, in the conceptual metonymies, mentioning the subtle aspects and details of war, warfare and warriors indicates the very high connection of this social phenomenon with the poet's life