Abstract:
تربیت حماسی ازجمله ساحتهای مهم تربیتی است که نقش بسزایی در تربیت نسلی شجاع، عدالتخواه، نوعدوست، مبارز، قوی و نترس، ظلمستیز و مانند آن دارد. یکی از این مولفههای مهم حماسی، شجاعت و دلاوری است. شجاعت محوریترین عنصر حماسی در شاهنامه فردوسی بهشمار میرود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامه فردوسی و ارایه راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان صورت پذیرفته است. روش این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی است و از حیث جمعآوری اطلاعات به شیوه تحلیلی واستنباطی نگاشته شده است. جامعه پژوهش، شاهنامه فردوسی و آثار وابسته بهآن بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حکیم ابوالقاسم فردوسی شجاعت و مبارزه را با عقلانیت و اخلاقمداری توام کرده و عشق به وطن و دیگردوستی را جایگزین خوددوستی کرده که با استنباط از آن میتوان در قالب مولفههایی همچون روش الگویی، قصهگویی، آموزش تفکر انتقادی، توکل، مراقبه، خودگردانی، در تربیت حماسی کودکان تاثیرگذار بود.
Machine summary:
بدين منظور پژوهش حاضر با هدف تبيين مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسي و ارائة راهکارهاي آن براي تربيت حماسي کودکان صورت پذيرفته است.
با توجه به مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسي راهکارهاي آن براي تربيت حماسي کودکان کداماند؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از سنخ تحقيقات كيفي و از نوع توصيفي ـ تحليلي ـ استنباطي است.
يافتههاي مربوط به پرسش سوم راهکارهاي شجاعتپروري کودکان در راستاي تربيت حماسي در شاهنامه فردوسي به شرح زير هستند: 1) روش الگوگيري يکي از روشهاي شجاعتپروري در کودکان، استفاده از روش الگوگيري است؛ زيرا «توجه به الگوهاي کامل باعث ميشود انسان هدف تربيت و راه تربيت را فراموش نکند و پيوسته در راه اتصاف به صفات و کمالات آنان گام بردارند» (دلشاد تهراني، 1387، ص 49).
Explaining the Theory of Free Education and Comparing itwith the Teachings of Islamic Education Hamid Ahmadi Hidayat / Assistant Professor, Educational Sciences Department, Farhangian University h.
The Truth and Educational Effects of Fear and Hope (khowf and raja) from the Perspective of Ayatullah Misbah Yazdi Seyyed Mahdi Husseini / Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Farhangian University Received: 2022/02/05 - Accepted: 2022/06/27 sm.
com Received: 2022/03/08 - Accepted: 2022/07/16 Abstract The present study was conducted with the aim of explaining the role of thinking in teaching religious concepts from the perspective of Professor Ali Safayee Ha’eri.
com Gholamreza Sharifirad / Professor of Educational Management Department, Islamic Azad University, Qom Branch Received: 2022/02/14 - Accepted: 2022/06/27 dr.