Abstract:
چکیدهاگزیستانس خود بودن اصیل انسان است که با تصمیمی آزاد وبی قید وشرط، در موقعیتهای مرزی مانند؛ «اختیار وتردید، رنج، ترس وگناه و.....» قرار میگیرد و به خود فعلیت میبخشد. اگزیستانس را با تجربههای عادی نمیتوان درک کرد، با آزادی وانتخاب آن را میتوان محقق ساخت. این وجود حاضر انسانی در موقعیت انضمامی واعتباری در ارتباط با جهان قرار دارد، اما خود را با چندین شاکله وطرح وارة انتزاعی، کلی، اصیل، قابل اعتماد وفراتر از زمان ومکان نمودار میسازد. آنچه ابعاد نهفتة وجود انسان را آشکار میکند، قرار گرفتن در موقعیتهای استثنایی واساساً غریب با ساختار ذهنی است که انسان را به محدودیتها وامکانهای خود آشنا میسازد. این پژوهش با رویکرد توصیفی،اسنادی درصدد تحلیل مؤلفههای اگزیستانس در مجموع داستان گور وگهواره با توجه به آرای کیرکگور ویاسپرس است.غلامحسین ساعدی بر این باور است که ذهنیتها وموقعیتها درشکلگیری وجود آدمی نقش مؤثری دارد. هستی ما براساس اعتباراتی است که آنها را قطعی میپنداریم. اما با قرار گرفتن در موقعیتها در مییابیم که چندان قابل اطمینان نیستند. ساعدی برای ترسیم بی اعتباری وجود وذهن آدمی، غالباً شخصیتهای داستانش را در وضعیتی شکننده وبحرانی قرار میدهد تا با سنجش تجربة وجودی، هدف وباطن نادرست ومنفی آن دستخوش دگرگونی شود.نتایج تحقیق حاکی از آنست که به تعبیر یاسپرس موقعیتهای مرزی (آزادی، رنج، ترس، گناه) وتجربة ناشی از اضطراب در این موقعیتها در شخصیتهای داستانی این سه مجموعه داستان کوتاه، شاکلههای قالبی انسانها را فرو میریزد وامکان تجربة فراسوی محدودیتها را در این شخصیتها شکل میدهد. ساعدی در داستان گور وگهواره نشان میدهد که محیط بیرونی وفیزیکی با درون آدمها در پیوند تنگاتنگ است. با ازبین رفتن تعادل میان این دو، هنجارها به سوی ناهنجاری میرود. در این مجموعه داستان، عناصر طبیعی در درون یک زمینة کاملاً طبیعی، اغلب برای بازتاب دادن به فرایندهای روانی انجام میپذیرد.کلمات کلیدی: اگزیستانس، گور وگهواره، غلامحسن ساعدی، کیر کگور
AbstractExistence is the original self of human beings, which is a free and unconditional decision in borderline situations such as; "Authority and doubt, suffering, fear, sin, etc." is placed and actualized. Existence cannot be understood by ordinary experience, it can be realized by freedom and choice. This present human being is in a concrete and valid position in relation to the world, but it manifests itself with several abstract, general, original, reliable, and beyond time and space structures. What reveals the latent dimensions of human existence is being in exceptional and fundamentally strange situations with a mental structure that acquaints man with his limitations and possibilities. The purpose of this study is to analyze the components of existence in the whole story of the grave and cradle according to the views of Kierkegaard and Viaspers.Gholam Hossein Saedi believes that mentalities and situations play an effective role in shaping human existence. Our existence is based on credits that we take for granted. But when we get into situations, we find that they are not very reliable. In order to depict the invalidity of human existence and mind, Saedi often puts the characters of his story in a fragile and critical state in order to change its false and negative purpose and essence by measuring its existential experience.The results of the research indicate that according to Jaspers, borderline situations (freedom, suffering, fear, guilt and experience of anxiety in these situations in the fictional characters of these three short story series, collapse the stereotypes of human beings and the possibility of experience beyond limitations. In these characters, Saedi shows that in the story of the grave and the cradle, the external and physical environment is closely connected with the inside of the people, and as the balance between the two is lost, the norms move towards anomalies. Quite natural, often done to reflect on psychological processes.