Abstract:
هدف پژوهش حاضر،شناسایی کارکرد نظام آموزشی قرآنی ،مسجد و مدرسه در دوره تیموریان است.برای این پژوهش از شیوه تحلیلی با رویکرد تاریخی استفاده شده است. یافته ها پژوهش گویای این است که نظام آموزشی جایگاه ویژه ای در تاریخ اسلام دارد ، مطالعه و بررسی دستاردهای فرهنگی و علمی اعصار و قرون مختلف ، مستلزم توجه به سازمان های آموزشی آن دوره،همچون مساجد و مدارس می باشد. این اماکن به غیر ازاین که محلی برای مباحث و مناظره محسوب می شدند، در جهت اشاعه و انتقال فرهنگ اسلامی کمک شایانی کردند. در دوره تیموریان افراد مقامات حکومتی هر کدام به سهم خود در رشد نهاد آموزشی اهتمام نمودند.با وجود آرامش نسبی،ثبات سیاسی و امنیتی که در پی مرگ تیمور در قلمرو تیموریان به وجود آمد وضعیت معیشت مردم نیز بهبود یافت و زمینه ای مناسب برای حرکت علمی و فرهنگی آماده شد و مساجد ،مدارس ،کتابخانه ها و محافل آموزشی فراونی احداث گردید.بنابراین در این پژوهش سعی بر آن است تا با تکیه بر اسناد و منابع کتابخانه ای ،چگونگی کارکرد نظام های آموزشی قرآنی در حکومت تیموری نشان داده شود.یافته های پژوهش حاکی از این است که تیموریان از یک سو با فراهم ساختن امکانات آموزشی و تسهیلات لازم در جهت رفاه حال اساتید و طلاب علم و همچنین ارتقاء سطح آموزش ،گام بر می داشتند و از سوی دیگر مشروعیت حکومت را دنبال می کردند.
The purpose of the current research is to identify the functioning of the Quranic educational system, mosque and school in the Timurid period. For this research, an analytical method with a historical approach has been used. The findings of the research show that the educational system has a special place in the history of Islam, the study and investigation of the cultural and scientific achievements of different ages and centuries requires attention to the educational organizations of that period, such as mosques and schools. Apart from being considered a place for discussions and debates, these places helped to spread and transmit Islamic culture. During the Timurid period, government officials each contributed to the growth of the educational institution. Despite the relative peace, political and security stability that occurred after the death of Timur in the territory of the Timurids, the living conditions of the people also improved and there was a suitable ground for movement. Scientific and cultural activities were prepared and many mosques, schools, libraries and educational circles were built. Therefore, in this research, an attempt is made to show how the Quranic educational systems functioned in the Timurid government by relying on library documents and resources. The findings of the research indicate that, on the one hand, the Timurids were taking steps by providing educational facilities