Abstract:
این مقاله با عنوان « نقدهای سهروردی بر نظریه ابن سینا در موضوعات هیولا و جسم » تدوین شده که دارای ماهیت کیفی و فاقد فرضیه ها و متغیرها می باشد. هدف مقاله بنیادی و نظری است. پرسش اصلی عبارت است از: چگونه نقدهای سهروردی بر نظریه ابن سینا در موضوعات هیولا و جسم تبیین می شود؟ روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی است که از ابزار منطق صوری استفاده شده و موقعیت گردآوری داده ها کتابخانه ای است.ابن سینا ضمن اعتقاد به وجود واقعی هیولا، بروز جسم را منوط به وجودش تلقی نموده و جسم را جوهری ممتد و مرکب از ماده و صورت مستقل پنداشته است. در مقابل، سهروردی وجود هیولا را طرد و صرفا ذهنی دانسته و جسم را بسیط، اما شامل جوهر و عرض دانسته و جمع دو جوهر در جسم واحد را نپذیرفته و بعنوان اتصال جوهری و مقدار ممتد پذیرفته است. در این مقاله، به بررسی درستی یا نادرستی این دو دیدگاه پرداخته شده است.
This article is entitled "Suhrawardi's Critique of Ibn Sina's Theory on Monsters and the Body" which is qualitative in nature and lacks hypotheses and variables. The purpose of the article is fundamental and theoretical. The main question is: How is Suhrawardi's critique of Ibn Sina's theory on the subject of monsters and the body explained? The research method is descriptive-analytical which uses the tools of formal logic and the position of data collection is library.Ibn Sina, while believing in the real existence of the monster, considered the appearance of the body as dependent on its existence and considered the body as a continuous substance composed of matter and independent form. On the other hand, Suhrawardi rejected the existence of monsters and considered them as purely mental and considered the body as simple, but included substance and width, and did not accept the sum of two inks in a single body and accepted it as a substantial connection and continuous quantity. In this article, the right or wrong of these two views is examined.