Abstract:
مطابق با نظریه بازیهای زبانی ویتگنتشاین که بر مفاهیمی چون «قواعد بازی» و «صورتهای مختلف زندگی» بنا شده، کلمات در صورتهای مختلف زندگی اجتماعی، از معانیِ متفاوتی برخوردارند. تحلیل وضعیت جامعه مدنی در جمهوری اسلامی درقالب نظریه بازیهای زبانی از این منظر مورد توجه قرار گرفت که در طول تاریخ ایران، تفوق نظام سیاسی بر نظام اجتماعی و فرهنگی، بازیهای همزمان و متفاوتِ زبانی مردم در صورتهای متعدد زندگی را رقم زده؛ به طوری که کنشگری افرادِ جامعه درصورتهای مختلف زندگی، به صورت ارادی و منبعث از تعلق خاطر و اولویتهای فکری و ارزشی نیست، بلکه متأثر از اجبار،نیاز،عدم امنیت،و گاهی رندانه است و این وضعیت، در«صورت زندگی مجازی» ابعاد جدیدی یافته. در این مقاله، با رویکردی فرارشتهای و تلفیقی از روششناسی توصیفی-تفهمی-گفتمانی، ارائه تحلیلی آینده پژوهانه در مورد تأثیر شبکههای اجتماعی بر وضعیت جامعه مدنی و ترسیم فرصتها و مخاطرات مترتب با آن هدفگذاری شد. در پاسخ به این سئوال که «از منظر نظریه بازیهای زبانی، جامعه مدنی در جمهوری اسلامی به چه شکل از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی متأثر میشود؟» پاسخ داده شد که جامعه مدنی ایران در صورت زندگی مجازی، این مجال را یافته تا در ظرفیتی جدید و در تعامل با جامعه جهانی بازیگری کند، به طوری که در قالب یافته پژوهش، میتوان مقطع حاضر را دوره «تحول خواهی» در نظام حقوق و تکالیف دولت و جامعه در ایران نام نهاد؛ استدلال شد که صورت زندگی مجازی باعث ساختارشکنی در نظم سنتی و شیوه زندگی، تفکر و باورهای مردم شده است.
According to Wittgenstein's theory of language games, which is based on the concepts like "rules of the game" and "different forms of life," the words have various meanings in different forms of social life. The analysis of the civil society in the Islamic Republic in the context of the theory of language games has been considered from this perspective: “Throughout Iran's history, the political system’s domination over the social and cultural system caused various language games in different forms of life. So, the language games in some forms of life, rather than being voluntary and stemming, have been affected by coercion, need, insecurity, and sometimes reluctance.” In this article, by a combination of descriptive-cognitive-discourse methodology, a futuristic analysis of the impact of social networks on civil society, and the opportunities and risks was aimed. In response to the question, "From the perspective of language game theory how is civil society in the Islamic Republic affected by cyberspace and social networks?" It was answered that in the form of virtual life, Iranian civil society had found the opportunity to play in a new capacity and interact with the international community. So, the current period can be called "transformation" in the system of rights and duties of people and state. Simultaneously, it was argued that the form of virtual life disrupts the traditional order and way of life, thinking, and beliefs of the people, and ignoring it, in the medium term, will bring the social decline of the civil order.