Abstract:
«ایران، جامعهیکوتاه مدت» تعبیری است که محمدعلی همایونکاتوزیان در آثار خود مطرح کرده که به تعبیروی نشانگر «کلنگی» بودن جامعه ایران است. این تعبیر، بر گسست تاریخی ایران اشاره دارد تا پیوستگی آن. این دیدگاه در یک منطق و چارچوب خاص، چارچوبدهی شده است که در آن از «استبداد ایرانی» شروع و با بحث «تضاد دولت و ملت» پیش میرود و به «جامعه کوتاه مدت» یا «جامعه کلنگی» میرسد.کاتوزیان در تبیین دیدگاه کوتاه مدتیِ جامعه ایران به سه مقولهی1.مشکل مشروعیت و جانشینی، 2.بی اعتباری جان و مال و3.مشکل انباشت و توسعه میپردازد؛ این دیدگاه بر محوریت حوزهی سیاست بر ابعاد دیگر و بر تمام جامعهی ایران اشاره دارد. روش انجام کار به صورت توصیفی- تحلیلی و با استفاده چارچوبهای «جامعه شناسی تاریخی» و «هویت ایرانی» است؛ یافتهها حکایت از این دارد که مولفههایی چون اندیشههای ایرانی- اسلامی، سرزمین جغرافیایی و نظام سیاسی ایران، زبان و ادبیات فارسی، سنت، عرف، دین و فرهنگ به مثابه «میراث بلند مدت ایرانی» بر پیوستگی و استمرار تاریخی آن تاکید دارند.این موضوع نشانگر این است که یک حلقه مشترکِ همکاری میان حوزه سیاست ومردم در مواقع عادی(استبدادی) و بحرانی(هرج و مرج) وجود داشته است.
Iran, a Short-Term Society" is an interpretation given by Homayoun Katozian in his works, which in his own words indicates the old ageof society. This interpretation refers to a historical rupture rather than coherence. This view can be explained in a specific logic and framework which begins with "Iranian tyranny" and goes on to discuss the "contradiction between state and nation" and the "short-lived society" or "old society." Explaining the short-term view of Iranian society, Katozian addresses three categories: the problem of legitimacy and succession, the invalidity of life and property, and the problem of accumulation and development; His view on the centrality of politics implies other dimensions and the whole of society.This article seeks to critically evaluate the perspective of the short-term society from the perspective of "Iranian identity", which emphasizes historical continuity; Components such as Iranian-Islamic ideas, geographical land and Iranian political system, Persian language and literature, tradition, custom, religion and culture, etc are prominent as long-term and long-standing Iranian heritage that are reflected in the theory of Iranian identity. The problem is where that the common circle of cooperation between politics and the people in normal times (authoritarian) and critical (chaos). this article, critically evaluates the short-term and pervasive view of Iranian society, history, and politics.