Abstract:
مصادیق معماری برای ایجاد و ارتقای کیفیت، باید از تمامی جنبههای ظاهری و معنایی مورد مرور و بررسی دقیق قرار گیرند. خانه بهعنوان یک سرپناه برای پاسخگویی به نیازهای انسانی، از مصادیق مهم معماری میباشد که نیاز به پژوهشهای بسیاری دارد، زیرا خانههای امروزی در مقایسه با گذشته فاقد بسیاری از مفاهیم محتوایی و ظاهری میباشند. از طرفی خانه بهعنوان یک نیاز اجتماعی مهم شکلگرفته میتواند با دیگر هنرها نیز بررسی و مقایسه گردد. رویکرد کیفی پدیدارشناســی از رویکردهای مهم ادبیــات نظــری معمــاری در رابطه با خانــههــای مسکونی ایرانــی است که مطالعات کمتــری در این زمینه صورت گرفتهاست. هــدف پژوهش بررسی معنا و کالبد خانههای شهری تهران در دوره پهلوی دوم با دیدگاه پدیدارشناسانه از دیدگاه یک نویسنده ادبی است تا بتوان بــه ابعــاد کشــفنشــدهای از خانــه ایرانــی دســتیافــت. این پژوهــش به روش تحلیل محتوا و با کاربست شیوه هرمنوتیک، بــه بررســی معانی و کالبــد خانــههــای دوره پهلوی دوم بــا رویکرد پدیدارشناسی از متون کتابهای مورد بررسی پرداختهاست. نتایج نشــان مــیدهـنـد کــه مفاهیم معماری خانههای مسکونی در متون داستانی جمال میرصادقی، واقع در جغرافیای طبیعی و انسانی شهر تهران، بهلحاظ معنایی و کالبدی دارای غنای حسی بالا و قابلتحلیل از منظر پدیدارشناسی میباشند. مولفههای یافتشده نظیر «تنوع ادراکی، تمایل در ورود به مکان، تداوم آشنایی در تعلقفضایی، تجربهفضایی، آرامش با ادراک حسگانی، حساعتماد به فضا، تنوع رفتاری در رویدادها، ذهنیت آشنا به فضا، ارتباط فردی با محیط پیرامون، تعدد فضای احساسی، کیفیت در تنوع بافت» میباشند که نشاندهنده افزایش کیفیت هریک از اجزای مکان در فضاهای مسکونی آن دوره میباشند.
and then proceed to assay the concepts, meanings and physical body of the houses of Pahlavi
II era in the relevant texts and books based on the method of content analysis and by application
of hermeneutical method. The importance and necessity of present study also lies in the lack of
meaning and fall of the spatial quality in contemporary houses that we seek to reach it through
the exploration of past houses from a different perspective. Given the growing progress and
flourishing of fictional literature and emergence of different authors in Pahlavi II era, this period
is an appropriate context for description of events and states of people in those times at Tehran
city in view of the study of fictional texts with a realist content. The results show that
architectural concepts of residential houses of Pahlavi II era in fictional texts of Jamal
Mirsadeghi which have been written during this period are of high emotional richness both from
semantic and physical perspectives that can be analyzed from a phenomenological point of
view. The found components such as the desire to enter the place and spatial diversity and
respect for nature and the quality of the cover texture, have created semantic concepts and
multiplicity of emotional space such as spatial transparency, memory, spatial experience,
tranquility, security, privacy and identity in homes. The increase in the quality of each
component of the place is a result of people's satisfaction with living in the residential spaces
of that period.