Abstract:
گردشگری تأثیرات خاصی در نواحی روستایی دارد و با توجه به ماهیت فعالیت گردشگری و ارتباط و تعامل تنگاتنگ آن با فعالیت های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بالطبع اثرات آن میتواند بسیار متنوع و گسترده باشد و بهویژه بر محیط جوامع میزبان اثرات عمیقی برجای میگذارد. لذا، هدف کلی این مطالعه، ارزیابی اثرات گردشگری روستایی بر توسعهی منطقهای (مطالعه موردی: قدمگاه شهرستان آذرشهر) میباشد. تحقیق حاضر، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه گردشگران، اهالی منطقه و کارشناسان مشغول در سایت قدمگاه میباشد. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر 384 نفر به دست آمد و روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شد. برای بررسیهای تک متغیری از آزمون t تک نمونهای، برای بررسیهای دومتغیری از آزمون همبستگی پیرسون و جهت آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. نتایج نشان می دهد که توریسم روستایی بر توسعه منطقهای (اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، زیستمحیطی) در منطقه قدمگاه آذرشهر تأثیر مثبت و معناداری دارد و موجب توسعه روستایی در محدوده مورد بررسی شده است. همچنین، نگرش مذهبی، آگاهی و دانش نسبت به توریسم، انگیزه ذاتی ساکنان وابستگی ساکنان به اجتماع محلی بر توسعه و گسترش توریسم روستایی منطقه مورد مطالعه تأثیر مثبت معناداری داشته است.
Tourism has special effects in rural areas and due to the nature of tourism activity and its
close interaction with various economic, social and cultural activities, its effects can be very
varied and widespread, and in particular have a profound impact on the environment of the
host communities. Therefore, the overall objective of this study is to evaluate the effects of
rural tourism on regional development (Case study: Azarshahr Ghadamgah). The purpose of
this study is applied and in terms of nature and method descriptive-analytical and survey type.
The statistical population of this study includes all tourists, locals and experts involved in
Ghadamgah site. According to Cochran formula, the sample size was 384 persons and the
sampling method was selected by available random sampling. One-sample t-test, one-sample
t-test, Pearson correlation test, and structural equation modeling were used to test the
hypotheses using Smart-PLS software. The results show that rural tourism has a positive and
significant effect on regional development (economic, socio-cultural, and environmental) in
Ghadamgah Azarshahr region and has caused rural development in the studied area. Also,
religious attitude, awareness and knowledge about tourism, the intrinsic motivation of the
residents, and dependence of the local community on the development and expansion of rural
tourism in the study area had a significant positive effect.