Abstract:
هدف این مقاله سطح بندی عوامل توانمند سازی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی جهت رسیدن به کلاس جهانی با تاکید بر توسعه منابع انسانی با به کارگیری مدل سازی تفسیری- ساختاری بود. پژوهش حاضر آمیخته و توسعهای – کاربردی است. بر اساس رهیافت گلیزری و مصاحبه عمیق با 15 نفرخبرگان (بازاریابی ورزشی، اقتصادانان، مدیریت صنعتی) در محیط نرم افزارNVIVO10 عوامل اصلی مدل در قالب 92 کد باز، 13کد انتخابی و 5 کد نظری شناسایی شده و سپس با استفاده از فرآیند مدل سازی تفسیری- ساختاری در محیط نرم افزار MATLAB2014 سطح بندی و روابط درونی بین عوامل استخراج و در نهایت بر اساس تحلیل MICMAC قدرت هدایت و وابستگی دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل مدل در 5 سطح قرار دارند و ایجاد انگیزه برای نیروی انسانی، اعتماد سازی، ارتباطات سازمانی، آموزش و مهارت نیروی انسانی در سطح پنجم مدل قرار گرفته و دارای بیشترین تاثیرگذاری بر توسعه منابع انسانی (سطح چهار)، کیفیت، نوآوری، انعطاف پذیری، کاهش هزینه، کاهش زمان، خدمات فروش و خدمات پس فروش (سطح سوم)، تولید و خدمت در کلاس جهانی (سطح دوم)، صنعت ورزش در کلاس جهانی و توانمند سازی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی (سطح یک) بودند. در تحلیل MICMAC عوامل توسعه منابع انسانی (متغیرهای مستقل) که محرک و بر انگیزنده عوامل دیگربه شمار میروند. بر اساس نتایج تحقیق مدیران و بازاریابان ورزشی موفق، با اعمال مکانیزم ارتباطات موثر با افراد داخل و خارج سازمان، آموزش افراد توانمند، ایجاد انگیزه، اعتماد سازی میتوانند موجب توسعه منابع انسانی در حد کلاس جهانی شوند.
Objective: The present study is an attempt to categorize the empowerment factors of sports goods exports to achieve a world-class level with emphasis on human resources development through applying interpretive-structural modeling. The study was carried out as a mixed and developmental-applied work. Methodology: Following Glaser’s approach and in-depth interviews with 15 experts (sports marketing, economists, industrial management), the main factors of the model were identified as 92 open codes, 13 select codes, and five theoretical codes in the NVIVO10 software environment. Then using the interpretive-structural model development tool in MATLAB2014, the factors were ranked. Finally, the internal relationships between the factors were extracted and categorized based on the MICMAC analysis of conductivity and dependence. Results: The results uncovered five levels of the factors so that motivation for human resources, trust building, organizational communication, training, and skills of human resources were at the fifth level of the model with the greatest impact on human resource development at the fourth level; quality, innovation, flexibility, cost reduction, time reduction, sales and after-sales service at the third level; world-class production and service at the second level; and world-class sports industry and empowerment of export performance of sports products at the first level. According to MICMAC analysis, human resource development factors (independent variables) were the motivators of other factors. Conclusion: Successful and efficient sports managers and marketers can prepare the ground for human resources development at a world-class level through effective communication mechanisms with people inside and outside the organization, identifying and training capable individuals, motivating, and building trust. Through this, the ground for the empowerment of the sports goods export from Iran to other countries can be prepared.
Machine summary:
يافته ها: نتايج نشان داد که عوامل مدل در ٥ سطح قرار دارند و ايجاد انگيزه براي نيروي انساني، اعتمادسازي، ارتباطات سازماني، آموزش و مهارت نيروي انساني در سطح پنجم مدل قرار گرفته و داراي بيشترين تأثيرگذاري بر توسعۀ منابع انساني(سطح چهار)، کيفيت ، نوآوري، انعطاف پذيري، کاهش هزينه ، کاهش زمان ، خدمات فروش و خدمات پس فروش (سطح سوم ) ، توليد و خدمت در کلاس جهاني (سطح دوم )، صنعت ورزش در کلاس جهاني و توانمندسازي عملکرد صادراتي توليدات ورزشي(سطح يک ) بود.
اين پژوهش همانند تحقيق ذکر شده در صدد بررسي و شناسايي ابعاد و شاخص هاي مؤثر در عملکرد صادراتي توليدات ورزشي براي رسيدن به کلاس جهاني با تأکيد بر توسعۀ منابع انساني و ارتباط بين آنها در يـک مـدل يکپارچه است ؛ بنابراين روش معادلات ساختاري – تفسيري راهگشاست ؛ روش مذکور با تجزيۀ معيارها در چند سطح مختلف به تحليل ارتباط بين شاخص ها ميپردازد.
دستيابي به اين هدف تعيين کننده ، هرچند به دست توليدکننده ورزشي ايراني محقق ميشود؛ اما نيازمند بررسي عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتي توليدات ورزشي از سوي نظام تصميم گيري اس ؛ بنابراين به نظر ميرسد بهترين راهکار توانمندسازي راهبردي بهبود عملکرد صادراتي توليدات ورزشي، رسيدن به توليد در کلاس جهاني با تأکيد بر توسعۀ منابع انساني است و فقدان توجه لازم به عوامل مؤثر در توسعۀ عملکرد صادرات توليدات ورزشي در شرکتهاي يادشده ، چالش هاي فراواني را براي آنان به دنبال خواهد داشت که در نهايت سبب کاهش سطح صادرات ، سودآوري و به خطر افتادن جايگاه شرکت شده و در اقتصاد کشور نيز اثرات مخربي را در پي خواهد داشت .