Abstract:
إن هدف النص السردی استحضار وإنشاء عالم روائی عن طریق اللُّغه، فتقوم الکلمه مقام العدسه فتکشف جوانب مختلفه عن المجتمع. فعَبْر دراسه هذا النص السردی فی سیاقه الثَّقافی والاجتماعی والسِّیاسیّ والتاریخی واستجلاء دوره فی تشکیل الْهُوِیَّه الثَّقافیه للمجتمع یتم البحث فیها عن الأنساق المضمره والمختفیه خلف النص الظاهر وجمالیاته الفنیه. تسعی هذه الدِّراسه، وبمنهج وصفی - تحلیلی، استناداً علی المقاربات النَّقدیه للنَّقد الثَّقافی وآلیاته الإجرائیه من خلال رصد الأنساق الثَّقافیه المتواریه خلف البناء اللُّغوی للنص الرِّوَائی فی روایه (لیل البلاد) لجنان جاسم حلاوی، لغرض تقدیم تصور حول الأنساق الثَّقافیه ببعدیها الجمالی والقبحی. فالجمالیات هی التی تقود إلی الوعی الثَّقافی والقبحیات هی العیوب النَّسقیه المختبئه تحت عباءه الجمالیه باعتبارها حیله ثقافیه من حیل النَّسق والتی تقود إلی العمی الثَّقافی. فالنَّسق الظاهر فی خطاب الحرب هو الوطنیه والکرامه والدفاع عن البوابه الشرقیه، وتقابله ما کشفته الروایه عن أنساق العُنْف الممنهج بأشکالها الظاهره والمضمره والتی واجهتها الشخصیه الرِّوَائیه (عبدالله) فی مختلف مراحل حیاته، وقد أنتجت الممارسات القمعیه تراکمات سلبیه علی الشخصیه العراقیه أدت إلی تمزق الذات وضیاع الْهُوِیَّه، وتبدل المکان فی روایه لیل البلاد إلی صوره سردیه تحمل مفارقه ساخره حین تتحول الأمکنه السارّه (أعمده ملاعب الأطفال)، إلی الأمکنه الحزینه (مشانق الإعدام) لیظهر سیطره الأنساق الثقافیه التی ولّدها العُنْف المتتابع فی المجتمع العراقی.
داستان» با ابزار زبانء جهان واقع را بازنمايی می کند و مانند یک دوربین فیلمبرداری زاویای گوناگون فرهنگیء
سیاسی. اجتماعی و تاریخی جامعه و نقش انها را در هویت فرهنگی نشان میدهد. با تحلیل متن داستانی. می -
توان رویههای فرهنگی نادیده را که در پس پرده ظاهر و زیباییهای متن پنهان شده استء» اشکار نمود. این
پژوهش میخواهد با روش وصفی -تحلیلی و با ابزارهای نقد فرهنگی و روشهای اجرای ان» رویههای فرهنگی
پنهان در ساخت زبانی متن داستانی در رمان" شب میهن" اثر جنان جاسم حلاوی را روشن نماید و انها را در
دو بعد زیبا و زشت نشان دهد. بعد زیبای رویه فرهنگی موجب اگاهی و بعد زشت انء که در پوشش زیبا و
فریبندهی زبانء به عنوان یک ترفند فرهنگیء پنهان شده استء منجر به جهل فرهنگی میشود. در این رمان
رویههای اشکار فرهنگی گفتمان جنگ با مفاهیمی مانند کرامتء عزت» و دفاع از جبهه شرقی جهان عرب؛ در
برابر رویههای فرهنگی خشن و پنهانی قرار دارد که رمان شب مهین ان را اشکار میسازد. شخصیت اصلی
داستان (عبدالله) در تمام مراحلی زندگیش در اثر رفتار سرکوبگرانه رژیم» مانند هر فرد عراقیء احساس بی۔-
هویتی میکند. حتی مکان داستانی. بهخاطر رویههای خشونتبار دولتی. از مکانی فرحبخش (مکان بازی
کودکان) تبدیل به مکانی غم انگیز (مکان اعدام) میگردد تا چیرگی رویههای فرهنگی که خشونت دولتی ان را
در جامعه عراقی به وجود اورده است» نشان دهد.
The novel, with the tools of language, represents the real world, so the word takes the place of lens, revealing different aspects of society. The study of the narrative text in its cultural, social, political and historical format and its role in the formation of cultural identity for society helps to search about the emplicit pattern behind the apparent text and its technical esthetics. The purpose of this study with an analytical and descriptive approach and based on critical approaches for cultural criticism and its procedures by focusing on the parallel cultural pattrens behind the linguistic construction of the text in the novel "The Country Night" by Janan Jassim Hallway is presenting a perception about cultural patterns in their aesthetic and ugly dimensions. A esthetics lead to cultural awareness, but the ugliness are the systemic defects hidden under the mantle of the aesthetic as one of the cultural tricks that lead to cultural blindness. The obvious cultural habits of the war discourse in this novel are the dignity, honor, and defense of the eastern front of the Arab world, as opposed to the harsh and hidden cultural practices of the regime.The fictional character (Abdullah), like any Iraqian, feels no identity in his life in front of repressive behavior. Even the place in the story changes from a happy place (a place for children to play) to a sad place (a place of execution) to shows the dominance of cultural practices created by state violence in Iraqian society.