Abstract:
مقدمه: کودکان تحت تاثیر محیط فیزیکی و اجتماعی قرار میگیرند، لذا توجه به فضاهای آموزشی ضرورت دارد و لازم است محیط مدارس در راستای حمایت از کودکان ارزیابی شوند. با توجه به خلاءهایی که در ارزیابی محیط مدارس وجود دارد، این پژوهش به ارزیابی محیط مراقبتی مدارس ابتدایی غیردولتی شهر تهران بر اساس ابزاری جامع پرداخته است. در مطالعه توصیفی – پیمایشی پیش رو، ارزیابی از جامعه 530 مدرسه ابتدایی غیر دولتی تهران که به صورت خوشهای چند مرحلهای 65 مدرسه انتخاب شدند با ابزار مقیاس رتبهبندی محیط مراقبت سن مدرسه (SACERS)، با تعیین نمره 5 به عنوان سطح معیار انجام شد. تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS23 به روش t تک نمونهای و تحلیل درصد تجمعی صورت گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که مدارس در شاخصهای فضا و تجهیزات، بهداشت و ایمنی، فعالیتها، ساختار برنامه با اختلاف معناداری پایینتر از میانگین معیار (میانگین 5) بودند و وضعیت مطلوبی نداشتند. در شاخصهای تعاملات و رشد و ارتقاء کارکنان با اختلاف معناداری بالاتر از میانگین معیار بودند. شاخص مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه با استاندارد لازم اختلاف معنادار نداشتند و از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند. عدم آگاهی متولیان آموزش و پرورش و والدین نسبت به اهمیت دوران اوان کودکی، عدم آگاهی و توجه به محیط مراقبتی مدارس، فقدان ابزاری جامع برای ارزیابی و نظارت ناکافی بر مدارس و عوامل اقتصادی میتوانند به عنوان عوامل احتمالی استاندارد نبودن محیط مراقبتی مدارس باشند.
Introduction and Purpose Children are affected by the physical and social environment, so it is necessary to pay attention to educational spaces and it is necessary to evaluate the school environment in order to support children. Due to the gaps in the evaluation of the school environment, this study evaluates the care environment of non-governmental primary schools in Tehran based on a comprehensive tool. Research method In the present descriptive-survey study, evaluation of 65 schools from the community of 530 non-governmental primary schools in Tehran, which as multistage clusters were selected using the School Age Care Environment Rating Scale (SACERS) tool, with a score of 5 was Performed as a cutting line. tatistical analysis was performed by SPSS.23 software using one-sample t-method and cumulative percentage analysis. Findings Findings of this study showed that schools in space and equipment indices health and safety, activities, program structure with significant differences They were lower than the average of the criterion (mean 5) and did not have a favorable condition. In the interaction indices and employee promotion with a significant difference above the standard mean. Indices related to children with special needs did not differ significantly from the required standard and were in good condition. Conclusion and discussion Lack of awareness of education authorities and parents about the importance of early childhood, lack of awareness and attention to the school care environment, lack of comprehensive tools for assessing and inadequate monitoring of schools and economic factors can be possible causes of non-standard school care environment.
Machine summary:
روش پژوهش : در مطالعه توصيفي – پيمايشي پيش رو، ارزيابي از جامعه ٥٣٠ مدرسه ابتدايي غير دولتي تهران که به صورت خوشه اي چند مرحله اي ٦٥ مدرسه انتخاب شدند با ابزار مقياس رتبه بندي محيط مراقبت سن مدرسه (SACERS)، با تعيين نمره ٥ به عنوان سطح معيار انجام شد.
هدف پژوهش حاضر ارزيابي محيط مراقبتي مدارس ابتدايي غير دولتي شهر تهران در هر يک از اين شاخص هاي (فضا و تجهيزات ، بهداشت و ايمني، فعاليت ها، تعاملات ، ساختار برنامه ، رشد و ارتقاء کارکنان و موارد مرتبط با کودکان با نيازهاي ويژه ) نسبت به استاندارد و سطح مطلوب ميباشد و پاسخ به اين سوال که آيا ميتوان گفت مدارس غيردولتي شهر تهران به طور کلي در مراقبت از کودکان از استاندارد لازم برخوردارند؟ با پاسخ به اين دست سوالات ميتوان در جهت ارتقاء سطح کيفي مراقبت از کودکان و برنامه ريزي دقيق در اين زمينه گام هاي موثرتري برداشت .
School Age Care Environment Rating Scale 6.
Assessing of some physical factors affecting the health and performance of elementary School students in Qom Province.
Investigating the level of Preparation to encounter the Earth quake in Female's Secondary Schools of Ilam province, (Dehloran and Moormoori) in (2015-2016), Journal of Disaster Prevention and Management Knowledge, 7(2), 58-67 - Ghoreshi Minabad, M.
Architecture of primary school classrooms and their effect on students' creativity from the perspective of environmental psychology.
Educational spaces from the perspective of environmental psychology, Publications of the School Renovation Organization, Tehran.