Abstract:
مقدمه: اضطراب جدایی کودکان یکی از اختلالاتی است که فعالیت͏های تحصیلی و سازگاری اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد، لذا شناسایی عوامل موثر بر این اختلال، هدف پژوهش بود.
پژوهش از نوع همبستگی و تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با روش تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. از جامعه مادران دارای کودک 6 و 7ساله دختر و پسر شهر قم نمونه آماری 620 زوج مادر-کودک با روش نمونهگیری طبقه ͏ای وخوشه ͏ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ͏ها از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت NEO، مقیاس سنجش دلبستگی کودک، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار کودک و پرسشنامه علائم مرضی کودکان استفاده شد. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل و برازندگی مناسب مدل تایید شد. شاخص برازش نسبی برابر 0/726و شاخص برازش افزایشی بالاتراز 0/9 بود. درمدل استاندارد، رابطه علی معناداری در دو مسیر «شخصیت مادر» و متغیرهای میانجی «دلبستگی» و «طرحوارههای ناسازگار» کودک و در نهایت روی متغیر وابسته یعنی «اضطراب جدایی» مشاهده شد. یافتهها نشان دهنده تاثیر منفی و مستقیم «شخصیت مادر» بر «سبک دلبستگی» کودک است که «سبک دلبستگی کودک» به عنوان متغیر میانجی با ضریب 0/34 تاثیر بیشتری نسبت به «طرحوارههای ناسازگارکودک» بر «اضطراب جدایی کودک» داشت. «شخصیت مادر» بر «طرحوارههای ناسازگارکودک» و در نهایت بر متغیر وابسته تاثیر مثبت و مستقیم نشان داد.
Goal: Separation Anxiety is one of the disorders which affects in children ’s educational activities and also in their social adjustment, so, the purpose of this study was identifying factors affecting this disorder. Method: This study is correlation type and data analysis were performed in this research by path analysis method of structural equation modeling. From the community of mothers with 6 and 7 year old girls and boys statistical sample of 620 mother-child pairs from Qom city were selected by stratified and cluster sampling method. To collect data, NEO Five-Factor Personality test, Children maladaptive Schema Questionnaire, and Child Symptom Inventory were used. Results: Data was analyzed by using of structural equations modeling, and was approved by Using structural equation modeling analysis and appropriate fitness model was approved. Comparative fit index was equal to 0.726 and incremental fit index was higher than 0.9, respectively. In the standard model, the causal relationship means between two paths "mother’s personality" and children’s mediator variables "Attachment" and "maladaptive schemas" and finally on the dependent variable, the "separation anxiety" was seen. Results show the direct negative impact of "Mother’s personality" on "child attachment style" which "The attachment of the child" as a mediator variable by a factor of 0.34 had more impact with respect to "children maladaptive schemas". "Mother’s personality" shows positive and direct impact on the "children maladaptive schemas" and finally on the dependent variable.
Machine summary:
مدل يابي اختلال اضطراب جدايي کودک بر اساس شخصيت مادر، سبک دلبستگي و طرحواره ͏هاي ناسازگار کودک 1 زهره عباسي چکيده مقدمه : اضطراب جدايي کودکان يکي از اختلالاتي است که فعاليت هاي تحصيلي و سازگاري اجتماعي را تحت تاثير قرار ميدهد، لذا شناسايي عوامل موثر بر اين اختلال ، هدف پژوهش بود.
خداپناهي و همکاران (٢٠١٢) نيز نشان دادند کودکان ناايمن دوسوگرا مستعد اختلال اضطراب جدايي هستند؛ که نتايج اين دو پژوهش همخوان است .
لذا با توجه به اهداف کوتاه مدت و آتي که شامل : کاهش يا درمان اختلال اضطراب جدايي(پيرزادي، ٢٠١٩) و کاستن از آسيب هاي رواني همراه و اهداف درازمدت مانند پيشگيري از ايجاد اضطراب جدايي است (لطفي و همکاران ٢٠١٠) ميتوان با تدوين مدل پيش بيني اضطراب جدايي بر اساس متغيرهاي شخصيت مادر، سبک دلبستگي و طرحواره ناسازگار کودک، سبک فرزندپروري و بررسي رابطه هر کدام از 1.
بررسي نقش ميانجي گر سبک دلبستگي و طرحواره هاي ناسازگار کودک در مطالعه اضطراب جدايي وي از اهميت قابل توجهي برخوردار است .
Prevalence of Separation Anxiety in Children and Effect of Cognitive Behavioral Play Therapy on Reducing it.
Examining the predictors of childhood anxiety based on early maladaptive schemas of children and parenting styles of mothers, International Journal of Behavioral Sciences, 6(3), 253.
The separation Anxiety Disorder: Characteristics, Etiology and Treatment Methods, Journal of Exceptional Education, 18(153), 33-39.
Effectiveness of Attachment Based Therapy on Reduction of Symptoms in Separation Anxiety Disorder.
Journal of personality and social psychology, 60, 456 – 470.