Abstract:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله از طریق همسالان بر کاهش نشانههای اختلالات رفتاری و افزایش مهارتهای اجتماعی در کودکان پیش دبستانی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بود. روش پژوهش: مطالعه به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، گروه گواه و پیگیری دوماهه و جامعه آماری 132نفر از دانش آموزان پیش دبستانی منطقه 3شهر تهران در سال تحصیلی 97-98انجام شد. پس از نمونهگیری در دسترس و مشخص شدن حجم نمونه 40نفری، فرم معلم مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) توسط مربیان برای کودکان تکمیل شد و افرادی که نمره لازم جهت شرکت در پژوهش داشتند به تفکیک جنسیت به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) هر کدام (10پسر و 10دختر) تقسیم شدند. کودکان گروه آزمایش، شش هفته به مدت 12جلسه 20دقیقهای در طرح مداخله از طریق همسالان شرکت کردند. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلها به روش تحلیل کوواریانس حاکی از کاهش معنادار در نشانههای اختلالات رفتاری و افزایش معنادار در مهارتهای اجتماعی کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون و پیگیری بود. نتیجهگیری: از آنجا که مداخله از طریق همسالان به واسطه شکلگیری تعامل بین فردی مثبت و ارائه تقویت توسط همسال و یادگیری اجتماعی، منجر به تقویت رفتارهای مثبت توسط گروه همسالان و یادگیری مهارتهای اجتماعی میشود، از این طرح میتوان به عنوان روشی مفید و موثر برای کودکان در معرض مشکلات رفتاری و همچنین پیشگیری از بروز مشکلات جدی تر در سالهای بالاتر استفاده کرد.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Peer Mediated Intervention on reducing the symptoms of behavioral disorders and increasing social skills in preschool children in District 3 of Tehran in the 97-98 academic year. Methods: The study was conducted by quasi-experimental method with pre-test, post-test, control group and two-month follow-up and the statistical population of 132 male and female preschool students in Tehran's 3rd district in the 97-98 academic year. After available sampling and determining the sample size of 40 people, the Social Skills Rating Scale-teacher form (Gersham and Elliott, 1990) was completed by educators for children and those who had the required score to participate in the study were randomly divided into two experimental and control groups by gender (10 boys and 10 girls in each group). The children in the experimental group participated in the Peer Mediated Intervention plan for 12 weeks and 12 sessions in 20 minutes. Results: The results of the covariance analyzes showed a significant decrease in the symptoms of behavioral disorders and a significant increase in social skills of children in the experimental group compared to the control group in the post-test and follow-up phase. Conclusion: Since Peer-Mediated Intervention leads to the reinforcement of positive behaviors by peer groups and learning social skills through the formation of positive interpersonal interaction and reinforcement by peers and social learning, this plan can be used as a effective and useful method for children who are at risk of behavioral problems as well as preventing the occurrence of more serious problems in older years.
Machine summary:
بحث و نتيجه گيري: از آنجا که مداخله از طريق همسالان به واسطه شکل گيري تعامل بين فردي مثبت و ارائه تقويت توسط همسال و يادگيري اجتماعي، منجر به تقويت رفتارهاي مثبت توسط گروه همسالان و يادگيري مهارت هاي اجتماعي ميشود، از اين طرح ميتوان به عنوان روشي مفيد و موثر براي کودکان در معرض مشکلات رفتاري و همچنين پيشگيري از بروز مشکلات جديتر در سال هاي بالاتر استفاده کرد.
در پژوهشي ديگر انگليش ١ و همکاران (١٩٩٧)، تاثير يک مداخله همسال محور با عنوان آموزش مهارت هاي «دوست »٢ را بر افزايش تعاملات اجتماعي بين کودکان پيش دبستاني داراي مشکل و بدون مشکل بررسي کردند.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که مداخله از طريق همسالان به عنوان يک مداخله زودهنگام و با رويکردي پيشگيرانه بر کاهش نشانه هاي اختلالات رفتاري و افزايش مهارت هاي اجتماعي کودکان پيش دبستاني موثر است .
Efficacy of Social Skills Training on Behavior Disorders Among Elementry School Children.
The Effects of Life Skills' Training on Social Skills and Behavioral Problems of Children 8-10 Years old with Oppositional Defiant Disorder (ODD).
Effect of Social Competence TrainingBased Storytelling on Social Skills and Behavioral Problems of 810 YearOld Children with Oppositional Defiant Disorder (ODD).
Social Skills Training for Children and Youth with Emotional and Behavioral Disorders: Validity Considerations and Future Directions.
Peer-mediated intervention to improve play skills in children with autism spectrum disorder: A feasibility study.
Peer-mediated intervention to improve play skills in children with autism spectrum disorder: A feasibility study.