Abstract:
مقدمه: خانواده به عنوان اولین کانون اجتماعی شدن کودکان تاثیر مهمی در رشد به ویژه رشد شخصیت کودکان دارد و در این زمینه سبکهای فرزندپروری والدین عاملی مهم در این رشد بر شمرده میشود. در این رابطه نقاشی کودکان یک از روشها در شناسایی سلامت روان و رشد شخصیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی ویژگیهای شخصیتی کودکان با سبکهای فرزندپروی والدین از طریق معانی رمزی نقاشی ترسیم خانواده در کودکان پیش دبستانی استان تهران است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 20استان تهران است که تعداد 103نفر از کودکان به عنوان نمونه از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند1973توسط والدین تکمیل شد و برای تحلیل معانی رمزی نقاشی کودکان از ترسیم نقاشی خانواده کرمن1951استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از شاخص آماری توصیفی فراوانی و نمودارها و جدولهاو آمار استنباطی آزمون خیلی دو، آزمون فیشر و آزمون خیلی دو تعقیبی استفاده شد. یافتهها: این پژوهش نشان داد که میان شاخصهای وسعت، فاصله و انطباق همسان سازی با سبک فرزندپروری رابطه وجود دارد. بین خانوادههایی با سبک فرزندپروری قاطع و خانوادههایی با سبک فرزندپروری سهلگیرانه در شاخص وسعت تفاوت معنادار وجود دارد. پاسخهای انطباق همسان سازی والدین نقاشی در بین خانوادههایی با سبک فرزندپروری استبدادی و خانوادههایی با سبک فرزندپروری سهل گیر تفاوت معنادار وجود دارد. در پاسخهای فاصله نقاشی، بین خانوادههایی با سبک فرزندپروری قاطع و خانوادههایی با سبک فرزندپروری استبدادی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین در پاسخهای فاصله نقاشی، بین خانوادههایی با سبک فرزندپروری قاطع و خانوادههایی با سبک فرزندپروری سهل گیرانه تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: درمجموع، یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که نقاشی کودکان میتواند نمایانگر اضطرابها و نگرانی کودکان باشد که در سبکهای مختلف فرزندپروری رشد یافتهاند و این سبکها میتواند در رشد کودکان نقش داشته باشند
Introduction: Family as a first center of socialization for children has an important impact on development, especially on development of children's personality, in this regard, parenting styles are considered as an important factor in child development. Accordingly, children's painting is one of the methods of identifying mental health and personality development. The aim of the present study was to investigate the relationship between children's personality traits and parenting styles of parents through the symbolic meanings of family drawing of preschool children in Tehran province. Research Method: The statistical population of this study is all pre-school children in District 20 of Tehran province. A sample of 103 children was selected through cluster sampling. In this research, Baumrind's (1973) parenting styles questionnaire was completed and Kremen Family Drawing (1951) was used to analyze the coded meaning of children’s painting. To analyze the data, descriptive statistics (frequency, charts and tables) and inferential statistics (Test-2, Fisher test, and Follow-up tests) were used. Results: The research showed that there was a relationship between the dimensions of breadth, distance and matching the maturity with the parenting styles. Also, there was a significant difference between the families with authoritative parenting style and the families with permissive parenting style in the breadth index. There was a meaningful difference between families with authoritarian parenting style and those with permissive parenting style in the Parent Matching Responses of painting parents. There was a key difference between the families with authoritative parenting style and the families with authoritarian parenting style in painting distance responses. There is also a significant difference between the responses to painting distance between the families with authoritative parenting style and the families with permissive parenting style. Discussion: In sum, the findings of this study showed that children's drawings could reflect the anxieties and concerns of children who had grown with different parenting styles and these styles might play an important role in the development of children.
Machine summary:
بررسي رابطه ي ويژگيهاي شخصيتي کودکان با سبک هاي فرزندپروي والدين از طريق معاني رمزي نقاشي ترسيم خانواده در کودکان پيش دبستاني استان تهران *3 دکتر منصوره کريم زاده ١، فائزه نفر٢، زهرا نفر چکيده مقدمه : خانواده به عنوان اولين کانون اجتماعي شدن کودکان تاثير مهمي در رشد به ويژه رشد شخصيت کودکان دارد و در اين زمينه سبک هاي فرزندپروري والدين عاملي مهم در اين رشد بر شمرده ميشود.
هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه ي ويژگيهاي شخصيتي کودکان با سبک هاي فرزندپروي والدين از طريق معاني رمزي نقاشي ترسيم خانواده در کودکان پيش دبستاني استان تهران است .
بنابراين هدف مطالعه حاضر، بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي کودکان با سبک هاي فرزندپروري استبدادي، قاطع و سهل گير از طريق ترسيم نقاشي خانواده است .
ازآنجاييکه اين مقدار از مقدار بحراني توزيع خي دو با ٢ درجه آزادي در سطح ٠/٠٥ معادل ٥/٩٩ بزرگ تر است ، بنابراين تفاوت معناداري بين سه سبک فرزندپروري در پاسخ انطباق همسان سازي با والدين در نقاشي کودکان وجود دارد.
Study and comparison of family painting features in third grade children with parenting style.
Analysis of drawing level of family test in normal and bad parenting children (aged4-6 in Tehran).
The Study of Relationship Between Parenting Styles and Externalizing Symptoms in 7 to 9 Year Old Children, Journal of Family Research, 4(13), 37.
The Comparison of Drawing Family and the House-Tree-Person Test in Children with Addicted and Non-Addicted Parents.
- Biasi V, Bonaiuto P, Levin J.
- Giagazoglou P, Kouliousi C, Sidiropoulou M, Fahantidou A.