Abstract:
مقدمه: این تحقیق به مقایسه عناصر رمزی نقاشی در کودکان عادی و اتیسم از طریق آزمون نقاشی آدمک پرداخت. روش پژوهش: نوع مطالعه در این پژوهش از نوع مطالعات علی- مقایسهای بود. جامعه مورد نظر کلیه کودکان اتیسم مقطع ابتدایی و کودکان عادی 6 ساله واقع در شهر تهران در سال 1398 بودند. با استفاده از روش کوکران جهت برآورد نمونه مورد نظر30 نفر از کودکان عادی (مهدکودکهای نیک گلان-نغمههای زندگی-علی و رضا-باغ گل) و30 نفر از کودکان اتیسم از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای از مناطق مختلف تهران انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نسخه ایرانی نقاشی آدمک رنگی سال 1372 استفاده شد. با استفاده از آزمون T مستقل دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری در ترسیم مقیاسهای سر، لباس ها، طرح بدنی، رنگ و محل ترسیم نقاشی کودکان عادی؛ با اتیسم وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: با استفاده عناصر رمزی موجود در نقاشی کودکان اتیسم در مقایسه با کودکان عادی میتوان دنیای شناختی، عاطفی هیجانی، نیازها و امیال و آرزوهای نهفته و در نهایت مسائل ارتباطی پی برد.
Abstract Introduction: This study investigated the symbolic elements of colored drawings in autistic children in comparison with normal ones through a "Draw-a-Person" test. Research Method: The peresent research is a Causal-Comparative study. The statistical population of this study was all autistic children in elementry grade and normal children in range of 6 years old in 2019 of Tehran Province. The sample population was estimated by Cochran's method and random cluster sampling. The size of sample was 30 normal children who were chosen from different kindergartens(including: Nik Golan, Naghmehaye Zendegi, Ali and Reza, and Bagh-e-Gol) and 30 autistic children who were selected from different districts of Tehran Province. The instrument used in this research was the Iranian 1993-version of colored "Draw-a-Person" test. Data were analyzed by Independent T-test. Results: The results showed that there was a significant difference in drawing scales of the head, clothes, body design, color, and place of drawing between normal children and autistic ones. Discussion: The cognitive and emotional-sentimental world, hidden needs, intents and desires, and finally communicational issues can be understood from the symbolic elements of the colored drawings of autistic children in comparison with normal ones.