Abstract:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر شن بازی درمانی بر بهبود خودکنترلی، هوش هیجانی و مشکلات رفتاری کودکان 6 سال بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان 6 ساله دبستانی دبستانهای منطقه 3 شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل هستند، تشکیل دادند. روش نمونهگیری این پژوهش به صورت تصادفی چند مرحلهای میباشد که به طور تصادفی، 14 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش (7 نفر) و گواه (7 نفر جایگزین شدند. افراد نمونه، پرسشنامههای خودکنترلی ادراک شده کودکان هامفری (2000)، هوش هیجانی صفت ـ فرم کودکان (TEIQue-CF) و مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان کوای و پترسون (RBPC) - فرم تجدید نظر شده را تکمیل کردند. محاسبات انجام شده در دو گروه آمار توصیفی و تجزیه و تحلیل آمار استنباطی به وسیله نرم افزار spss-21 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که F تحلیل کواریانس برای خودکنترلی، و هوش هیجانی و مشکلات رفتاری به دست آمدند. این یافتهها نشان میدهند که در متغیرهای وابسته شامل خودکنترلی، هوش هیجانی و مشکلات رفتاری تفاوت معنیدار دیده میشود.. لذا با اطمینان 99% میتوان ادعا کرد شن بازی درمانی بر بهبود خود کنترلی در کودکان 6 تا 8 سال تاثیر دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان داد که شن بازی درمانی بر بهبود خود کنترلی بیش از هوش هیجانی و مشکلات رفتاری در کودکان 6 سال تاثیر دارد.
Introduction: The aim of this study was to examine the effect of sand play therapy on improving self- control, emotional intelligence and alleviating behavioral problems in 6-year-old children. Research Method: The present study is a purposeful applied study and implemented in a quasi-experimental method with pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this study consisted of all 6-year-old primary school students in District 3 of Tehran province who were studying in the academic year of 2020-2021. The sampling method was multi-stage random sampling in which 14 people were randomly selected as a sample and randomly assigned to two equal groups: experimental group (7 people) and control group (7 people). Humphrey Children (2000), Perceived Self-Control Questionnaire, Child Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue-CF) and the revised form of Kwai and Patterson Child and Adolescent Behavioral Problems (RBPC) were completed by the sample group. Descriptive and inferential statistical analyses were computed by SPSS software version 21. Results: The results showed that F-test analysis of covariance was obtained for self-control, and emotional intelligence and behavioral problems. These findings showed that there was a significant difference in the dependent variables including self-control, emotional intelligence and behavioral problems. Therefore, almost surely, it can be claimed that sand play therapy has an improving effect on self-control of children in range of 6 to 8 years of old. Discussion: Results showed that sand play therapy has more improving effects on self-control over emotional intelligence and behavioral problems in 6-year-old children.
Machine summary:
بحث و نتيجه گيري: نتايج حاصل نشان داد که شن بازي درماني بر بهبود خود کنترلي بيش از هوش هيجاني و مشکلات رفتاري در کودکان ٦ سال تاثير دارد.
باگرلي و همکاران (٢٠١٥) و لاندرث ٢و همکاران (٢٠١٩) را پژوهش خود به اين نتيجه دست يافتند که بازي درماني گروهي کودک محور يک مداخله رايج براي کودکان دبستاني است که اعتماد به نفس آنها را تسهيل مي کند.
. نتايج مقادير اندازه اثر نشان مي دهد که شن بازي درماني بر بهبود خود کنترلي با اندازه اثر (٠/٦٧) بيش از هوش هيجاني با اندازه اثر (٠/٢١) و مشکلات رفتاري با اندازه اثر (٠/٦٦) در کودکان ٦ تا ٨ سال تاثير دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاضر نشان داد که اجراي شن بازي درماني در کودکان تأثير دارد و باعث بهبود و افزايش خودکنترلي در کودکان ٦ ساله مي شود و اين نتيجه ماندگار است .
پژوهش هاي مختلف و همچنين نتايج تحقيق نشان داد که روش ها و مداخله هاي بازي درماني در افزايش هوش هيجاني و رفتاري کودکان مؤثر است .
[The efficacy of cognitive behavioral play therapy on the reduction of aggression in preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder (Persian)].
The Impact of Cognitive-Behavioral Play Therapy on the Regulation of Emotion and Anxiety and Depression in Children with Type 1 Diabetes, Journal of Modern Psychological Ideas 1.
The impact of child-centered play Therapy on reduction of behavioral symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD).
[Effectiveness of play therapy on the bases of cognitive behavior approach on severity of symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Among primary school male students aged 9-11 .