Abstract:
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر استفاده از بازیآموزشی در درس ریاضی بر عملکرد آموزشی کودکان بیشفعال صورت پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف در دستۀ پژوهشهای کاربردی بوده و بر حسب شیوۀ گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل به صورت پیشآزمون- پسآزمون میباشد. روش پژوهش: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل به صورت پیشآزمون- پسآزمون انجام گردید. جامعه آماری شامل 30 دانشآموز بیشفعال 6 تا 8 سال آموزشگاه اسطوره منطقه دو شهر تهران بوده که نمونهی آماری هدفمند و جایگزینی نمونه در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل با روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. در این پژوهش ابتدا آزمون عملکرد آموزشی از کودکان گرفته شد و سپس گروه آزمایش با بازیهای آموزشی طراحی شده که در وبسایت به صورت آنلاین در دسترس میباشند آموزش دیدند و گروه کنترل روند آموزش عادی خود را طی نمودند. در انتهای دوره، مجدداً از هر دو گروه آزمون گرفته شد و نتایج در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون توزیع نرمال گولموگروف- اسمیرنوف برای پیشآزمونها و پسآزمونهای عملکرد آموزشی بیشتر از 5 صدم بودکه نشان میداد دادهها دارای توزیع نرمال میباشند و میتوان آزمونهای پارامتریک را مورد استفاده قرار داد. پس از آزمون کوواریانس برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج نشان میداد که میانگین اختلاف گروه آزمایش برابر 67/9 و میانگین اختلاف گروه کنترل برابر 93/0 است که بین این 2 میانگین، اختلاف 73/8 برقرار است که مقدار زیادی است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده و فرضیه 1 (استفاده از بازیآموزشی در درس ریاضی بر عملکرد آموزشی کودکان بیشفعال 6 تا 8 سال دارای تأثیر مثبت است) در پژوهش حاضر با توجه به اینکه نتایج آزمون عملکرد برای دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 95 درصد معنادار است، میتوان نتیجه گرفت که فرض صفر رد شده و بازیآموزشی بر عملکرد آموزشی این کودکان تأثیر مثبت داشته است. در نهایت پیشنهاد میگردد که چنین پژوهشهایی تجاریسازی شده و در اختیار تمامی کودکان بیشفعال و خانوادههایشان قرار گیرد.
Introduction: The purpose of present study is to investigate the effect of educational game on educational performance of ADHD children in mathematic. This research is an applied study in terms of purpose and according to data collection method it's a quasi-experimental study with two groups of experimental and control. Research Method: This semi-experimental study was conducted in two experimental and control groups. The data was collected by pre-test and post-test. The statistical population consisted of 30 ADHD students in age range of 6 to 8 years old who were picked up from Ostooreh institute in 2nd district of Tehran. The statistical samples were chosen by simple random sampling method and each group consisted of 15 children. In this study, first of all, the educational performance test was taken from children and then the experimental group has been taught upon the designed educational games that were available on websites, but the children in control group went through their normal educational procedure. At the end of the course, both groups were tested again and the results were analyzed by SPSS software. Results: The results of the Kolmogorov-Smirnov normal distribution test for pre-tests and post-tests of educational performance were more than 0.05, which showed that the data had a normal distribution and parametric tests could be used. The data was analyzed by covariance analysis. The results showed that the mean difference of the experimental group was 9.67 and the mean difference of the control group was 0.93. Moreover, the mean difference between 2 groups was 8.73 which was a considerable amount. Discussion: According to the obtained results and main hypothesis (the use of educational games in mathematic had a positive effect on the educational performance of ADHD children in age range of 6 to 8 years old) the results of the performance test for both experimental and control groups were significant and the level of them was 95%. Therefore, it can be concluded that the null hypothesis is rejected and the educational game has a positive effect on the educational performance of these children. Finally, it is suggested that these kinds of research be commercialized and available to all ADHD children and their families.
Machine summary:
بحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده و فرضيه ١ (استفاده از بازيآموزشي در درس رياضي بر عملکرد آموزشي کودکان بيش فعال ٦ تا ٨ سال داراي تأثير مثبت است ) در پژوهش حاضر با توجه به اينکه نتايج آزمون عملکرد براي دو گروه آزمايش و کنترل در سطح ٩٥ درصد معنادار است ، ميتوان نتيجه گرفت که فرض صفر رد شده و بازيآموزشي بر عملکرد آموزشي اين کودکان تأثير مثبت داشته است .
بسياري از پژوهشگران معتقدند که براي کنترل و درمان بيش فعالي لازم است از بازي آموزشي در کنار ساير روش ها به صورت ترکيبي استفاده نمود تا بهترين تأثير را داشته باشد(فرهاديان و همکاران ، ٢٠٢١).
هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي تأثير استفاده از بازي آموزشي در درس رياضي بر عملکرد آموزشي کودکان بيش فعال ٦ تا ٨ سال مي باشد.
در اين پژوهش فرض بر اين است که استفاده از بازي آموزشي مورد نظر تأثير مثبتي بر عملکرد آموزشي کودکان بيش فعال در درس رياضي دارد.
حال با توجه به نتايج به دست آمده و فرضيه ١ (استفاده از بازيآموزشي در درس رياضي بر عملکرد آموزشي کودکان بيش فعال ٦ تا ٨ سال داراي تأثير مثبت است ) در پژوهش حاضر با توجه به نتايج آزمون کوواريانس که در جدول ٥ ارائه گرديده است ، با توجه به اينکه نتايج آزمون عملکرد براي دو گروه آزمايش و کنترل در سطح ٩٥ درصد معنادار است ، نتيجه گرفته ميشود که فرض صفر رد شده و بازيآموزشي بر عملکرد آموزشي اين کودکان تأثير مثبت داشته است .