Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازی و هنر بر یادگیری و هوش هیجانی کودکان 6 تا 9 سال بر اساس رویکرد والدورف انجام گرفته است. بدین منظور از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. کودکان در هر دوگروه، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و با روش همتا کردن از میان کودکان عادی، ADHD، پرخاشگری بالا و نقص توجه انتخاب شدند و بصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پس از آن گروه آزمایش به مدت سه ماه مورد آموزش قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. در این پژوهش از آزمون صفت- فرم کودکان بعنوان ابزار تحقیق استفاده شد و دادههای جمع آوری شده با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. پس از بررسی نرمالیته و پیش فرضهای آزمون کواریانس، نتایج در این پژوهش نشان داد، بازی و هنر در بستر زندگی تاثیر معناداری بر یادگیری و هوش هیجانی کودکان 6 تا پایان 9سال دارد. بر اساس یافتههای بدست آمده از بازی و هنر میتوان در بهبود یادگیری و هوش هیجانی دانش آموزان استفاده کرد.
This research was conducted with the aim of investigating the effect of play and art on learning and emotional intelligence of 6-9 year old children based on the Waldorf approach. The research method of this study is quasi-experimental. For this purpose, a pre-test-post-test plan with a control group was used. Children in each two groups of 15 people were selected from among normal, ADHD, high aggression and attention deficit children using available sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups, and then the experimental group During 12 sessions and each session was 3 hours for three months, he was trained based on the Waldorf approach, while the control group did not receive any intervention. In this research, children's trait-form test was used as a research tool and the collected data was analyzed using covariance. The results of this research showed that play and art in the context of life have a significant effect on learning and emotional intelligence of children aged 6 to 9 years. Based on the findings, games and art can be used to improve learning and emotional intelligence of normal and special needs students.
Machine summary:
يافته ها: پس از بررسي نرماليته و پيش فرض هاي آزمون کواريانس ، نتايج در اين پژوهش نشان داد، بازي و هنر در بستر زندگي تاثير معناداري بر يادگيري و هوش هيجاني کودکان ٦ تا پايان ٩سال دارد.
فرضيه سوم : بازي و هنردر بستر زندگي براساس رويکرد والدورف بر ابراز هيجاني کودکان ٦ تا ٩ سال تاثير دارد (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج جدول شـــماره ٥ با حذف اثرات پيش آزمون به عنوان متغير کمکي نمره مولفه ابراز هيجاني{ ٠.
فرضيه چهارم : بازي و هنردربستر زندگي براساس رويکرد والدورف بر ادراک هيجاني کودکان ٦ تا ٩ سال تاثير دارد (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج جدول شـــماره ٦ با حذف اثرات پيش آزمون به عنوان متغير کمکي نمره مولفه ادراک هيجاني{ ٠.
فرضيه پنجم : بازي و هنردربستر زندگي براساس رويکرد والدورف بر تنظيم هيجاني کودکان ٦ تا ٩ سال تاثير دارد (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج جدول شـــماره ٧ با حذف اثرات پيش آزمون به عنوان متغير کمکي نمره مولفه تنظيم هيجاني{ ٠.
- Erim, Gonca & Caferoğlu, , Müge, “ Determining the Motor Skills Development of Mentally Retarded Children through the Contribution of Visual Arts”, 2017- Universal Journal of Educational Research 5)8(: 1300-1307, 2017 http://www.
- Mpella, Maria, Evaggelinou, Christina, Koidou, Eirini"The Effects of a Theatrical Play Program on Social Skills Development for Young Children with Autism Spectrum Disorders”-International Journal Of Special Education Vol. 33, No. 4, 2019 - Mueller, F.
00036 - Zepeda, Christian, "Academic and Social Effects of Waldorf Education on Elementary School Students" )2018(.