Abstract:
علمای جهان اسلام به عقل و معنای آن اهمیت ویژهای دادهاند. ازجملۀ این علما، ابنتیمیه است که نگاه ویژهای به عقل دارد. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی در صددِ بازشناسیِ هندسۀ معرفتیِ صحیح از معناشناسی ابنتیمیه است تا ضمن هموارشدن مسیر برای درک اصطلاح عقل، در مقام نقد افکار او نیز استفاده شود. ابنتیمیه، معنای لغوی عقل را امساک میداند و بر این باور است که عقل دارای معانی اصطلاحی قوۀ غریزی (عرض، قائم به غیر) علم و اعمال، علم و همراهی عمل با علم، مسمّای مصدر عقل، (اندیشیدن) انواع علم و ضربی از علوم ضروری است؛ البته عقلِ بهمعنای علم و همراهی عمل با علم، خود بر دو قسمِ عقل مناط تکلیف و عقل ناجی، تقسیم میشود. این معناشناسی عقل از منظر ابنتیمیه مبتنی بر منابعی همچون کتب لغت، لغت پیامبر$ و امت اوست. این در حالی است که منابع مذکور بر معانی عقل بهگونهای دیگر اشاره کردهاند و ادعای ابنتیمیه مبنی بر معناشناسی، برخاسته از مستندات مذکور ناصحیح است.
دScholars in the Muslim world have given special importance to reason and its meaning. Among these scholars is Ibn Taymiyyah, who has a special view on the meaning of reason. This essay, with a descriptive-analytical method, aims to recognize the correct epistemological geometry from Ibn Taymiyyah's semantics, so as to pave the way for understanding the term 'reason'. Ibn Taymiyyah considers the literal meaning of reason to be abstention and its technical meaning to be an instinctive power which combine knowledge and actions. Ibn Taymiyyah divides the intellect, which means knowledge accompanied by action knowledge, into two types: the duty-oriented intellect and the savior intellect. This semantics of intellect from Ibn Taymiyyah's point of view is based on sources such as dictionaries, the words of the Prophet and his disciples. But if we have a close look, we will know that Ibn Taymiyyah's claims about semantics, based on the mentioned documents, is incorrect.