Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عملکرد هیاتهای نظارت استانی در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر کمی و روش پژوهش به لحاظ نوع آن، مقطعی و از حیث هدف کاربردی، و بر اساس نحوه جمع آوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. به استناد آیین نامه آیین نامه هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پرسشنامه محقق ساختهای جهت ارزیابی عملکرد هیاتهای نظارت استانی برای بررسی عملکرد در پنج شاخص تحلیل زیر نظامها، برنامه ریزی، نظارت و ارایه گزارش مستمر، ارزیابی و تدوین برنامههای بهبود کیفیت، فرهنگ سازی و توانمندسازی دانشگاه فرهنگیان و تعامل و همکاری نظارت استانی با دانشگاه فرهنگیان تدوین شد. جامعه آماری شامل مسئولان نظارت استانی دانشگاه فرهنگیان در استانهای مختلف بود، نتایج به دست آمده از پرسشنامهها تکمیل شده را به صورت توصیفی در قالب جدول و نمودار ارایه گردید، سپس برای تجریه و تحلیل دادهها از آزمون ناپارامتریک خی دو یک بعدی استفاده گردید با توجه به تجزیه و تحلیل 31 پرسشنامه دریافتی نتیجه گرفته شد که در شاخص ارزیابی و تدوین برنامههای بهبود کیفیت نتیجه ارزیابی ضعیف و در شاخصهای تحلیل زیر نظامها، برنامه ریزی، نظارت و ارایه گزارش مستمر و فرهنگ سازی و توانمندسازی نتیجه عملکرد متوسط بوده و فقط در شاخص تعامل و همکاری نظارت استانی عملکرد خوب گزارش شده است. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهای کاربردی در جهت کیفیت بخشی عملکرد هیاتهای نظارت استانی ارایه گردید.
Quality، Performance، evaluationBased on the regulations of the Provincial Monitoring, Evaluation and Quality Assurance
Board of the Ministry of Science, Research and Technology, a researcher-made questionnaire
to evaluate the performance of the provincial monitoring boards to review the performance
in five indicators of analysis of subsystems, planning, monitoring and presenting continuous
reports, evaluating and developing quality improvement programs , culturalization and
empowerment of Farhangian University and the interaction and cooperation of provincial
supervision with Farhangian University were compiled The statistical population included
the provincial supervisors of Farhangian University in different provinces, the results
obtained from the completed questionnaires were presented descriptively in the form of tables
and graphs, then the one-dimensional non-parametric chi-square test was used to analyze the
data, according to the analysis of 31 The received questionnaire concluded that in the index
of evaluation and formulation of quality improvement programs The result of poor evaluation
and in the indicators of analysis of subsystems, planning, monitoring and continuous
reporting and culturalization and empowerment is the result of average performance and only
in the index of interaction and cooperation of provincial supervision good performance has
been reported. According to the obtained results, practical suggestions were presented in
order to improve the performance of the provincial supervisory boards.
Machine summary:
جامعه آماري شامل مسئولان نظارت استاني دانشگاه فرهنگيان در استان هاي مختلف بود، نتايج به دست آمده از پرسشنامه ها تکميل شده را به صورت توصيفي در قالب جدول و نمودار ارائه گرديد، سپس براي تجزيه وتحليل داده ها از آزمون ناپارامتريک خي دو يک بعدي استفاده گرديد با توجه به تجزيه وتحليل ٣١ پرسشنامه دريافتي نتيجه گرفته شد که در شاخص ارزيابي و تدوين برنامه هاي بهبود کيفيت نتيجه ارزيابي ضعيف و در شاخص هاي تحليل زير نظام ها، برنامه ريزي، نظارت و ارائه گزارش مستمر و فرهنگ سازي و توانمندسازي نتيجه عملکرد متوسط بوده و فقط در شاخص تعامل و همکاري نظارت استاني عملکرد خوب گزارش شده است .
با تجزيه وتحليل تفاوت فراواني مورد انتظار و مشاهده شده که در جدول شماره ٧ مشخص است ميتوان اذعان داشت که تراکم داده ها در رديف متوسط بيشتر از ساير رديف ها است ، پس ميتوان گفت ارزيابي مسئولان نظارت و ارزيابي استاني دانشگاه فرهنگيان از عملکرد هيئت هاي نظارت استاني در رابطه با شاخص برنامه ريزي، نظارت و ارائه گزارش مستمر در حد متوسط است .
با تجزيه وتحليل تفاوت فراواني مورد انتظار و مشاهده شده که در جدول شماره ١٠ مشخص است ميتوان اذعان داشت که تراکم داده ها در رديف ضعيف بيشتر از ساير رديف ها است ، پس ميتوان گفت ارزيابي مسئولان نظارت و ارزيابي استاني دانشگاه فرهنگيان از عملکرد هيئت هاي نظارت استاني در رابطه با شاخص ارزيابي و تدوين برنامه هاي بهبود کيفيت در حد ضعيف است .