Abstract:
موضوع این مقاله مقایسۀ مفهوم آزادی در اندیشه امام خمینی (با تاکید بر اصاله البرائه) و آیزایا برلین است. بنابراین، پرسش اصلی این مقاله درباب مقایسۀ دیدگاههای امام خمینی و آیزایا برلین می باشد. فرضیه تحقیق بر آن بوده که این دو دیدگاه با توجه به اهتمامی که به این مفهوم داشتهاند قابل همسنجی و مقایسه و ارزیابیاند. آزادی از جهاتی همبسته با ذات بشری است، لذا نه تنها رویای دیرپایِ او، بلکه یکی از عمده ترین دغدغههای فکریش بوده است که در طی تاریخ اندیشه همواره مورد توجه متفکرین مختلف واقع می شده و گاه مقایسۀ مبانی و رویکرد فکری-فلسفی این اندیشمندان مختلف توانسته ابعاد جالب توجهی از التفات به این مفهوم را بگشاید. از همین رو، مقاله برای اهتمام به این موضوع آرای امام خمینی را با تمرکزی بر اصاله البرائه با دیدگاههای برلین مقایسه کرده است. تحقیق به این نتیجه رسیده است که از یک سو اصاله البرائه در گفتمان فقهی با آزادی منفی در گفتمان لیبرالیستی برلین همسانیها و همپوشانیهای قابل توجهی دارد، و از سویی دیگر، با توجه به بنیادهای انسانشناختی تفکر اسلامی و ظرایفی از اندیشه امام به نظر می رسد که آزادی در اصاله البرائه نه تنها مبسوط تر طرح شده بلکه به سعادت انسانی نزدیکتر است. دادهها به صورت کتابخانهای و اسنادی جمع آوری شده و رویکرد تحقیق تطبیقی است.
The subject of this article is the comparison of the concept of freedom in the thought of Imam Khomeini (with emphasis on the purity of al-Bara') and Isaiah Berlin. Therefore, the main question of this article is about comparing the views of Imam Khomeini and Isaiah Berlin. The hypothesis of the research is that these two views can be compared and evaluated according to the attention they have paid to this concept. Freedom is related to human nature in some ways, therefore, it is not only his long-standing dream, but also one of his major intellectual concerns, which has always attracted the attention of different thinkers during the history of thought, and sometimes comparing the foundations and intellectual-philosophical approach of these different thinkers. has been able to open interesting dimensions of attention to this concept. Therefore, in order to pay attention to this issue, the article has compared the views of Imam Khomeini with a focus on the originality of al-Bara' with Berlin's views. The research has come to the conclusion that, on the one hand, al-Bara'a's purity in jurisprudential discourse has significant similarities and overlaps with negative freedom in Berlin's liberal discourse, and on the other hand, according to the anthropological foundations of Islamic thought and subtleties of the Imam's thought, it seems that freedom in Isla al-Bara'a is not only more comprehensively planned but also closer to human happiness. The data is collected in the form of library and documents and the research approach is comparative.