Abstract:
ارزشهای عمومی برآیندی از خطمشیهای عمومی، قوانین، مقررات عمومی، خدمات عمومی و سایر رفتارهای کارگزاران بخش عمومی هستند که در یک جامعه مردم سالار این ارزش ها توسط خود مردم تعیین میشوند. این ارزشهای عمومی تجلی رحجانها و خواستهای شهروندان یک جامعه است، لذا از آنجایی که تولید مشترک از طریق فرصت ایجاد همافزایی بین دولت و جامعه مدنی با تأثیر مثبت بر سرمایه اجتماعی و به دلیل پتانسیل آن برای مقابله با طیف وسیعی از عوامل بازدارنده ارائه خدمات عمومی موثر میباشد پژوهش حاضر در تلاش است بـا بهـرهگیری از روش اسنادی، کتابخانهای منابع و متون مدیریتی مـرتبط در ابتدا مروری بر مفاهیم اصلی، معانی متنوع و نوظهور ارزش عمومی و درنهایت نقش تولید مشترک ارزش عمومی را مورد بحث قرار دهد. پژوهش حاضر، درک بهتر مفهوم ارزش عمومی و نقش به سزایی تولید مشترک ارزشهای عمومی را در توسعه جامعه بیان میکند.
Since co-production can be productive through the possibility to create synergies between the government and civil society with a positive impact on social capital and because of its potential to deal with a wide range of factors hindering the provision of public service, the present article tries to use the documentary method, and library method of resources and related management texts, first, review the key concepts, diverse and emerging meanings of public value, and finally discuss the role of co-production of public value. The paper expresses a better understanding of the concept of public value and the significant role of the co-production of public values in the development of society.
Machine summary:
اين ارزش هاي عمومي تجلي رحجان ها و خواست هاي شهروندان يک جامعه است ، لذا از آنجايي که توليد مشترک از طريق فرصت ايجاد هم افزايي بين دولت و جامعه مدني با تأثير مثبت بر سرمايه اجتماعي و به دليل پتانسيل آن براي مقابله با طيف وسيعي از عوامل بازدارنده ارائه خدمات عمومي موثر ميباشد پژوهش حاضر در تلاش است بـا بهـره گيري از روش اسنادي، کتابخانه اي منابع و متون مديريتي مـرتبط در ابتدا مروري بر مفاهيم اصلي، معاني متنوع و نوظهور ارزش عمومي و درنهايت نقش توليد مشترک ارزش عمومي را مورد بحث قرار دهد.
اهميت موضوع توليد مشترک، با اعطاي جايزه نوبل اقتصاد 1- public value-(PV) 2- Pestoff & et al 3- Verschuere et al 4- Loeffler & Bovaird 5- Ostrom در سال ٢٠٠٩ که به الينور اوستروم به دليل فعاليت در تجزيه و تحليل کالاهاي مشترک (عمومي) و نقش کاربران و انجمن هاي آنها در توليد چنين کالاهايي نشان داده شد(آستروم ٢٠٠٩،١).
(2016 1- Bryson 2- Sicilia & et al 5 شکل گيري نظريه ارزش عمومي مديريت دولتي با افزايش رشد سياسي جامعه مدني قدرتمند، نفوذ فزآينده فناوريهاي نوين ارتباطي و افزايش مطالبات حقوق شهروندي با چالش هايي همچون کاهش سرمايه اجتماعي، رشد فزآينده بياعتمادي افکار عمومي به سياستمداران ، ناديده گرفتن خرد جمعي در سياستگذاري بخش عمومي، فاصله گرفتن سياست ها از منافع ملي و سوء استفاده صاحبان قدرت سياسي و اجرايي از رأي مردم مواجه شده است .