Abstract:
در این پژوهش قصد بر این است تا تاثیر یادگیری سازمانی بر رفتارهای فرامسئولیتی کارکنان با در نظر گرفتن نقش واسطهای مشارکت کارکنان بررسی شود. جامعه آماری کارکنان ادارات دولتی شهر اردبیل به تعداد 500 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 218 نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامهها در بین 218 نفر با مراجعه حضوری به این ادرات توزیع شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مشارکت کارکنان اکرامی و همکاران (1389) و پرسشنامه یادگیری سازمانی احمدی و همکاران (2013) استفاده شد. همچنین در سنجش رفتارهای فرامسولیتی برای بعد به اشتراک گذاشتن دانش از پرسشنامه بهلول (1392)، برای بعد خلاقیت از پرسشنامه فرخنده (1394) و برای بعد وظیفهشناسی از پرسشنامه مک کرا و کاستا (1992) استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها، از ضریب آلفای کرونباخ و برای برآورد مدل مفهومی تحقیق از شاخصهای برازش مدل استفاده گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد که که یادگیری سازمانی بر مشارکت کارکنان و رفتارهای فرا مسئولیتی تاثیر مثبت دارد. مشارکت کارکنان بر رفتارهای فرا مسئولیتی تاثیر مثبت دارد. همچنین مشارکت کارکنان در ارتباط بین یادگیری سازمانی و رفتارهای فرا مسئولیتی از نقش واسطهای برخوردار است.
To collect data, Ikrami et al.'s employee participation questionnaire (2013) and Ahmadi et al.'s organizational learning questionnaire (2013) were used. Also, in measuring extra-responsibility behaviors, Bahlul questionnaire (2013) was used for knowledge sharing dimension, Farkhandeh questionnaire (2014) for creativity dimension, and McCrae and Costa (1992) questionnaire for conscientiousness dimension. Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability of the questionnaires and model fit indices were used to estimate the conceptual model of the research. The test of the research model was done based on structural equation modeling method and Lisrel software. The results showed that organizational learning has a positive effect on employee participation and extra-responsible behaviors. Employee participation has a positive effect on extra-responsible behaviors. Also, employee participation has a mediating role in the relationship between organizational learning and extra-responsible behaviors.
Machine summary:
3- Colin 4- Nohe, & Hertel 5 -Chin and Gaynier 6-Salasel et al.
(2018 اهميت موضوع تحقيق در بخش دولتي نيز به اين جهت است که با بيـان مطالـب فـوق و بـا توجه به اهميت هاي يادگيري سازماني که به عنوان فرآيندي که باعث توسعه دانش و بينش جديد در سازمان ميشود و تأثيرات بالقوه اي را بر رفتار کارکنان به ويژه رفتارهـاي فرامسـئوليتي مـيگـذارد و باعث بهبود فعاليت هاي سازمان ميشود، نياز به يک تحقيقي که بتواند ضرورت هاي فوق را بـيش از پيش نمايان سازد، احساس شده و انتظار ميرود يافته هاي تحقيق حاضر کاستي هاي تحقيقات پيشين را در رابطه با موضوع مورد بررسي پوشش داده در جهت شفاف سازي هر چه بيشتر موضوع با توجـه و اهميت موضوع گام بسزايي بردارد.
به عنوان هدف اول تلاش ميشود تا مدلي براي تبيين ارتباط بين يادگيري سازماني و رفتارهاي فرامسوليتي در بين کارکنان ادارات دولتي شهر اردبيل توسعه داده شود و در هدف دوم نيز قصد بر اين است تا نقش واسطه اي مشارکت کارکنان بر رابطه بين يادگيري سازماني و رفتارهاي فرامسوليتي اين کارکنان مورد بررسي قرار گيرد.
1- Zhou & Shalley 2- Fredrickson & Losada 3- Lpez-Dom nguez et al.
همان گونه که پيش از اين گفته شد، هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير يادگيري سازماني بر رفتارهاي فرا مسئوليتي ادرات دولتي اردبيل با در نظر گرفتن نقش واسطه اي مشارکت کارکنان است .
نتايج به دست آمده براي اين پژوهش نشانگر اين است که افزايش يادگيري سازماني و مشارکت کارکنان ميتوانند بر بهبود رفتارهاي فرا مسئوليتي ادرات دولتي اردبيل منجر شوند.