Abstract:
یکی از صفاتی که در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام در مورد خداوند متعال به کار رفته، صفت «اراده» می باشد. در مرید بودن خدای متعال بین متکلمان و حکیمان اختلافی نیست؛ اما در تفسیر اراده خدا اختلاف وجود دارد. شیخ مفید در آثار متعدد کلامی خود، اراده الهی را صفتی حقیقی، لنفسه و ذاتی برای خداوند متعال ندانسته، بلکه صفتی مجازی، فعلی و خارج از ذات ارزیابی میکند و پرداختن به آن را از باب ورود در لسان شرع میداند؛ همانند صفات غضب، رضایت، حب و بغض که عقل اتصاف آنها برای خداوند متعال را نمیپذیرد. وی مانند متکلمین معتزلی بغداد هم عصر خود، اراده الهی را عبارت از نفس فعل الهی و مغایر با علم و قدرت می داند. نیز اراده را از همراهی با ذات و در مرتبه ذات بودن عزل میکند و همگام با روایات، آن را حادث و غیر ازلی میخواند، در حالی که علم و قدرت از صفات حقیقی و ذاتی خداوند نزد وی هستند. بداء در مرحله اراده تکوینی به صورت فعل اول (قبل از بداء) و فعل ثانی (پس از بداء) می باشد که هر دو، نفس فعل و مرحله ای از تکوین می باشد و از بداء در اراده تشریعی (امر به فعل حسن در تشریع) به نسخ تعبیر می شود. قدر و قضاء از نگاه وی بر اراده( نفس فعل) تقدم دارد. شیخ مفید همگام با معتزله بغداد، بخاطر عدم انتساب قبائح به خداوند، منکر شمول اراده تکوینی خداوند در همه امور بودند.
One of the attributes used in the verses of the Holy Qur'an and the traditions of
the Ahl al-Bayt (peace be upon them) about God Almighty is the attribute
"will". There is no difference between theologians and sages in being a disciple
of Almighty God, but there is a difference in the interpretation of God's will.
In his numerous theological works, Sheikh Mofid does not consider the divine
will to be a true, soulful, and inherent attribute of God Almighty, but rather a
virtual, current, and external attribute, and he considers addressing it as
entering into the language of Sharia; like the attributes of anger, satisfaction,
love, and hatred, which the intellect does not accept to attribute them to God
Almighty. Like the Mu'tazili theologians of Baghdad of his time, he considers
divine will to be the essence of divine action and contrary to knowledge and
power. He also separates the will from accompanying the essence and being at
the level of the essence, and in line with the traditions, calls it accidental and
non-eternal, while knowledge and power are among the true and inherent
attributes of God. Bada is in the form of the first verb (before bada) and second
verb (after bada), both of which are the soul of a verb and a stage of
development, and bada is in the legislative will (commanding the good verb)
and is interpreted as abrogation. From his point of view, destiny takes
precedence over a will. Shaykh Mufid, along with the Mu'tazila of Baghdad,
denied the inclusion of God's creative will in all matters due to not attributing
Qaba'ah to God