Abstract:
تأمل در جنبش دانشجویی، بیانگر تحولات مختلف است؛ تحولاتی که اثرگذاری متفاوتی را در سطح جامعه درپی داشته است. اما هر چقدر که مطالعۀ عمیقتری در رابطه با جنبش دانشجویی انجام شود، بیشتر به این نکته پی میبریم که سازوکارها و روابط قدرت در بین زنان و مردان در این جنبش باهم متفاوت بوده است. بهگونهای که بهنظر میرسد زنان در این میدان، بهصورت استثنائاتی حضور داشتهاند. در این پژوهش با هفده نفر از زنان فعال در انجمنهای اسلامی دانشگاههای تهران بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، مصاحبۀ عمیق انجام شده و با استفاده از روش پدیدارشناسی، فرایند طرد و حذف زنان، مورد واکاوی قرار گرفته است. درنهایت نیز این فرایندها به سه بخش برونجنبشی، درونجنبشی و کنشگر تقسیم و ذیل هر کدام هم زیرشاخههای متفاوتی بیان شده است. در بخش برونجنبشی، باور و اعتقادات عمومی و خانواده در کنار ساختارهای تثبیتکنندۀ نابرابری، بهعنوان مانعی برای فعالیت زنان بیان میشوند. در بخش درونجنبشی، مقاومت در برابر تغییر جایگاه مردانه و استفادۀ ابزاری از زنان نقشی مهم در حذف و یا کمرنگ شدن آنها در جنبش دانشجویی دارد. در بخش کنشگر نیز، فقدان خود، نقش بسیار مهمی در حذف زنان در جنبش دانشجویی را برعهده دارد.
Contemplation over the students’ movement reflects different developments.Developments which have had various impacts throughout the society.But the deeper the study of the students’ movement, the more the realization of the differences of the mechanisms and power relations between men and women in this movement.So much that it seems women have appeared only as exceptional cases.In this research, a thorough interview was conducted with 17 female student activists in Islamic associations of universities of Tehran between 1392 and 1396, applying the phenomenological approach, analyzing the issue of exclusion and elimination of women, describing the mechanism exclusion and elimination, without determining their effectiveness level.The main question of this study is, how the processes of exclusion and elimination of women in the students’ movement ؟ Ultimately, these processes are divided into three;Inner mechanism of movement, outer mechanism of movement and individual sections, each with different sub- categories.