Abstract:
تفکر مراقبتی توانایی برقراری ارتباط میان اندیشه و عاطفه است و انسان را به ساختن یک نظام ارزشی تأملی ترغیب میکند تا امور را توأم با محبت مورد داوری قرار دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه محتوای برنامة درسی قصدشدة دورة ابتدایی به مؤلفه های تفکر مراقبتی با تأکید بر دیدگاه لیپمن انجام شد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا است، به این صورت که پس از مشخصکردن مؤلفه های مورد نظر به عنوان ملاک های تحلیل و تعیین هر پاراگراف به عنوان واحد تحلیل، از روش ویلیام رومی، آزمون خیدو و آنتروپی شانون جهت تحلیل استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش، کتاب های درسی دورة ابتدایی و نمونة مورد بررسی کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم است که به صورت هدفمند انتخاب شده است. با توجه به ضریب درگیری به دست آمده میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم به مؤلفه های تفکر مراقبتی در حد نسبتاً مطلوب است. همچنین، نتایج نشان داد بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفة تفکر فعال و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه تفکر عاطفی است. با عنایت به یافته های پژوهش، بازنگری در محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم به منظور توجه بیشتر به مؤلفه های تفکر مراقبتی و شاخص های کمتر مورد توجه ضرورت دارد.
Caring thinking is the ability to communicate between thought and emotion and encourages a person to build a reflective value system to judge things with love. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the level of attention paid to the components of care thinking in the intended curriculum content of the elementary school with an emphasis on Lippman's point of view. The method of this descriptive research is content analysis, in such a way that after specifying the desired components as the criteria of analysis and determining each paragraph as the unit of analysis, according to William Rumi's method, Chi test Two and Shannon entropy were used for analysis. The statistical population of this research is the primary school textbooks and the examined sample is the sixth grade thinking and research book, which was selected purposefully. According to the engagement coefficient obtained, it can be stated that the level of attention of the sixth grade thinking and research book to the components of caring thinking is relatively favorable. . The results also show that the highest information load and importance factor are related to the components of active thinking and the lowest are related to emotional thinking. Considering the findings of the present study, it is necessary to review the content of the book of thinking and research in order to pay more attention to the components and indicators that are less considered in caring thinking.
Machine summary:
از اين رو پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان توجه محتواي برنامۀ درسي قصدشدة دورة ابتدايي به مؤلفه هاي تفکر مراقبتي با تأکيد بر ديدگاه ليپمن انجام شد.
روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر به منظور بررسي محتواي برنامۀ درسي قصدشدة پايۀ ششم از منظر توجه به مؤلفه هاي تفکر مراقبتي از روش مطالعۀ اسنادي و تکنيک تحليل محتوا سود برده است .
از اين رو، به منظور بررسي محتواي مذکور از روش ويليام رومي ١ (١٩٨٦) در پردازش واحدهاي تحليل و تعيين ضريب درگيري مخاطب با محتواي برنامۀ درسي قصدشده يادشده از لحاظ ميزان توجه به مؤلفه هاي تفکر مراقبتي استفاده شده است .
نتايج آزمون خي دو براي بررسي تفاوت در توزيع مؤلفه هاي تفکر مراقبتي در محتواي برنامۀ درسي قصدشدة تفکر و پژوهش پايۀ ششم مؤلفه ها , فراواني , درصد , (OE), Df, مقدار , سطح معناداري , مشاهدهشده , مورد انتظار , فراواني , -, , , تفکر مبتني بر ارزش , 21, 20/4, 9/54, 38/4, , , تفکر عاطفي , 15, 20/4, 6/81, -36/6, , , تفکر هنجاري , 20, 20/4, 9/09, 18/4, , کاي دو: , معناداري: ٠/٠٠٠ تفکر فعال , 27, 20/4, 12/27, 45/6, , 117/881, تفکر همدلانه , 19, 20/4, 8/63, -11/6, , , مجموع , 102, 102, 46/36, -, , , به منظور پاسخ گويي به اين پرسش مجذور خي محاسبه شد.
مقادير باراطلاعاتي و ضريب اهميت مؤلفه هاي تفکر مراقبتي در محتواي برنامۀ درسي قصدشدة تفکر و پژوهش پايۀ ششم در جدول ٣ نشان داده شده است .