Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی نقش ماههای مذهبی بر رابطه بین گرایشهای احساسی سرمایهگذاران و ریسک سقوط قیمت سهام با تاکید بر نقش تعدیلگری حاکمیت شرکتی است. منظور از ماههای مذهبی، ماههای رمضان و محرم هستند. از دوره تصدی مدیرعامل، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، استقلال هیأت مدیره، مالکیت اعضای هیأت مدیره، اندازه موسسه حسابرسی و مالکیت سرمایه گذاران نهادی به عنوان مؤلفه های حاکمیت شرکتی استفاده شده و تعداد132شرکت در دوره14/8/92 هجری شمسی مصادف با1/1/1435(اول محرم) هجری قمری تا تاریخ 19/6/97 هجری شمسی مصادف با 29/12/1439(آخر ذیالحجه) هجری قمری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، الگوی رگرسیون چند متغیره بر مبنای دادههای پانلی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد تفاوت معنیداری بین گرایشهای احساسی سرمایهگذاران و ریسک سقوط قیمت سهام در ماههای رمضان و محرم در مقایسه با سایر ماهها وجود دارد، هم چنین، حاکمیت شرکتی دارای اثر معناداری بر رابطه بین گرایشهای احساسی سرمایهگذاران و ریسک سقوط قیمت سهام در ماههای رمضان و محرم می باشد. به عبارتی، در شرکتهایی با سطح حاکمیت شرکتی بالاتر، احساسات سرمایهگذار اثر مطلوبتری را بر ریسک سقوط قیمت سهام خواهد داشت.
This study intends to investigate the role of Religious Months on the relationship between Investor Sentiment and The Risk Of Crashing Stock Prices by emphasizing the role of corporate governance. The specific Religious Months in this study include holy months of Ramadan and Muharram. In this study, variables in corporate governance include The CEO tenure, CEO duality, board independence, board ownership, audit firm size, and institutional investors’ ownership. The research sample consists of 132 companies observed over a period extending from 14/8/1392 in Solar Hijri calendar (SH) (or 1/1/1435 or first of month of Muharram in Islamic calendar (AH)) to 19/6/1397 in Solar Hijri calendar (SH) (or 29/12/1439 or last day in month of Dhu al-Hijjah in Islamic calendar (AH)). In this study, Multivariate Regression Model for panel data was used to analyze the data and test the hypotheses. The research results indicate a significant difference between Investor Sentiment, on one hand, and stock returns on the other hand during Islamic months of Ramadan and Muharram compared to other months. Also, corporate governance was found to have a significant impact on the relationship between investor sentiment and stock returns. In other words, in case of companies with higher corporate governance levels, investor sentiment tends to have a more favorable impact on stock returns.
Machine summary:
بنابراین هدف اصلی پژوهش نقش ماه های مذهبی در رابطه بین گرایش های احساسی سرمایه گذاران و ریسک سقوط قیمت سهام با تأکید بر نقش تعدیل گری حاکمیت شرکتی است .
آیا گرایش های احساسی سرمایه گذاران با ریسک سقوط قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در ماه های رمضان و محرم رابطه ای دارد؟ نقش حاکمیت شرکتی در این رابطه چیست ؟ بنابراین دستاورد پژوهش ، افزایش دانش مخاطبان در زمینه نقش ماه های مذهبی بر رابطه بین احساسات سرمایه گذاران و ریسک سقوط قیمت سهام شرکت ها با توجه به نقش حاکمیت شرکتی خواهد بود.
ضریب تعیین تعدیل شده در مدل رگرسیونی نشان میدهد که ٥٨/١٧ درصد از تغییرات ریسک سقوط قیمت سهام شرکت بر اثر تغییرات متغیر گرایش احساسی سرمایه گذاران ، شاخص ماه رمضان به همراه تغییرات در متغیرهای کنترلی است .
ضریب تعیین تعدیل شده در مدل رگرسیونی نشان میدهد که ٢٦/٥٦ درصد از تغییرات ریسک سقوط قیمت سهام شرکت بر اثر تغییرات متغیر گرایش احساسی سرمایه گذاران ، شاخص ماه محرم به همراه تغییرات در متغیرهای کنترلی است .
References Shahvardiani, Shadi, Guderzai, Ahmed and Vahdat Zirak, Soheila (2013), investigation of the effect of Hijri calendar events on stock returns and daily trading volume in Tehran Stock Exchange, Scientific Research Quarterly of Investment Science, 2nd year, 6th issue, pp.
"Investigation of the effect of religious months on Tehran Stock Exchange", scientific research quarterly of investment knowledge, first year, number 3, pp.