Abstract:
در قرآن کریم بررسی رویکرد امتحانات الهی و انواع آن بسیار، حائز اهمیت است. پس از نزول قرآن اندیشمندان متأثر از آیات الهی، احادیث و گزین گفته های بزرگان دین به پیروی از آن ها امتحان الهی را مورد توجه خاص قرار دادند. در این مقاله نویسنده به بررسی سیر تحول مفهوم امتحانات الهی و راه های درمان و برون رفت از آن پرداخته است. در پی پاسخ به این پرسش که رویکرد قرآن کریم، حدیقه الحقیقه و طریق الشریعه، منطق الطیر و مثنوی معنوی به مفهوم امتحانات الهی چیست؟ نتایج پژوهش بیانگر آن است که مشرب فکری عرفا با توجه به شرایط و دیدگاه فرهنگی از مفهوم امتحان به دریافت های گوناگونی رسیده اند. از منظر عرفا، امتحانات الهی برای سنجش سره از ناسره جاری می شود. راه های برون رفت از آن به وسیلۀ مبارزه با نفس، کبر و حرص، معرفت، ایمان، ریاضت، اخلاص، قناعت، یقین، طاعت، توبه، توکل و ... می باشد.
It is of crucial significance to study the approach of divine tests and their types in the Quran. After the revelation of the Quran, scholars paid special attention to the concept of divine tests considering the Quranic verses, the hadith, and selected quotations of religious leaders. This research explores the evolution of the concept of divine tests and ways to heal and pass through them and is an attempt to answer the question of what the approaches of the Quran, Hadiqat al Haqiqa va Tarigqh al-Shari'at, Mantiq-ut-Tayr, and Masnavi-ye-Ma'navi are to this concept. The results show that the mythical thought school has had diverse perceptions of the concept of divine tests depending on cultural conditions and perspectives. In mystics’ view, divine tests are conducted to distinguish pure from impure. The ways to pass through them are to fight with self, arrogance, and greed and to enhance knowledge, faith, exercise, sincerity, contentment, belief, obedience, repentance, trust, and so on.