Abstract:
جهاد از احکام کاربردیِ الهی، بهمعنای بذل مال و جان برای گسترش اسلام است که همواره مفهوم، کیفیت و گستره آن محل تضارب آراء مفسران فرق اسلامی بوده که برخی از این واکنشها از اصول و مبانی مذهب تفسیرکنندگان تأثیر گرفته است. برخی از تفسیرهای مذاهب سبب شده اسلام، مورد هجمۀ دشمنان واقع شود و از طرفی در عصر حاضر گروههای معاند و تکفیری با استناد به برخی آیات و تفسیرهای مذاهب، اقدام به کشتار پیروان سایر مذاهب با نام جهاد کرده و موجب ایجاد چهرهای خشونتطلب از اسلام نزد جهانیان شدهاند. پژوهش پیشِ رو درصدد پاسخگویی به این سؤال است که دو تفسیر «الکاشف» مغنیه از شیعه و «فی ظلال القرآن» سید قطب از اهلسنّت آیات جهاد را چگونه تفسیر کردهاند و چه برداشتی از این آیات ارائه نمودهاند. بررسی توصیفی تحلیلی این مسئله نشان میدهد وجه اشتراک دیدگاه مغنیه و سید قطب از آیات جهاد، نشاندادن چهرۀ صلحطلبانه اسلام و مبارزه علیه متجاوزان و استعمارگران است. آنان با تقسیم جهاد به دو قسم جهاد دفاعی و ابتدایی، هدف آن را دفاع از اسلام و مسلمانان و دفع موانع گسترش اسلام بیان کردهاند. همچنین در بیان وجه افتراق دیدگاه تفسیری این دو مفسر حاکی از آن است که مغنیه با استفاده از برخی مفاد آیات، عصمت پیامبر(ص) را ثابت نموده و جهاد ابتدایی را تنها با اذن معصوم صحیح میداند. وی رژیم صهیونیستی و آمریکا را مصداق دشمنان کنونی اسلام معرفی میکند. اما سید قطب از مفاد برخی آیات، عدم عصمت پیامبر(ص) را نتیجه گرفته و تنها شرط جهاد را وجود یک رهبر مؤمن دانسته است. او رژیمهای کمونیستی را مصداق دشمنان معاصر اسلام بیان میکند.
Jihad or jahada (struggle or effort) is one of the practical commands of God, meaning the sacrifice of wealth and life for the spread of Islam, whose concept, quality, and scope have always been the source of conflicting opinions among the commentators of the Islamic sect, and some of these reactions have been influenced by the principles and foundations of the commentators' religion. Some of the interpretations of religions have caused Islam to be attacked by enemies, and on the other hand, in the present era, the opposition and takfirist groups, citing some verses and interpretations of religions, have attempted to kill the followers of other religions in the name of Jihad and created a violent image of Islam to the world. This article is trying to answer the question of how the two commentaries "Al-Kashif" by Mughniyeh from the Shia and “Fi Zilal al-Qur'an” (In the Shade of the Qur'an) by Sayyid Qutb from the Sunnis have interpreted the verses of Jihad and what interpretations they have presented about these verses. The descriptive and analytical examination of this issue shows that the common point of view of Mughniyeh and Sayyid Qutb on the verses of Jihad is to show the pacifist face of Islam and fight against aggressors and colonialists. By dividing Jihad into two types of defensive Jihad and primary Jihad, they have expressed its purpose to defend Islam and Muslims and to remove obstacles to the spread of Islam. Also, in expressing the difference in the interpretative view of these two commentators, it is indicated that Mughniyeh proved the Prophet's infallibility by using some provisions of the verses and considers the initial Jihad valid only with the permission of the infallible. He presents the Zionist regime and America as examples of the current enemies of Islam. But Sayyid Qutb concluded from the contents of some verses that the Prophet is infallible and considered the existence of a believing leader as the only condition for Jihad. He mentions the communist regimes as examples of contemporary enemies of Islam.