Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل تماتیک عوامل موثر بر فرهنگ حسابرسی و ارائه الگویی از شاخصهای مرتبط با آن طبق تعریف فرهنگ، با استفاده از نظریههای خبرگان حسابرسی است.
روش شناسی: این مقاله در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و براساس روش تحلیل تماتیک و مصاحبه با 22 نفر از مدیران حسابرسی به صورت نمونهگیری هدفمند، ابتدا براساس وجوه مشترک، تمهای مرتبط، اصلی و در نهایت تمهای مرکزی هر کدام از مقولات موضوع تحقیق را شناسایی و در نهایت شبکه مضامین مرتبط با چیستی فرهنگ حسابرسی را ترسیم و تحلیل میکند. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 89% بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.
یافته ها: پس از بررسی کتب، مقالات و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان، تعداد 985 عامل یا کد باز احصاء شد و سپس41 مفهوم توسط محقق شناسایی شد که در قالب22 تم فرعی و5 تم اصلی به عنوان ابعاد فرهنگ حسابرسی دستهبندی شدند، این ابعاد شامل: ارزشهای اجتماعی، ارزشهای اخلاقی، ارزشهای مذهبی، ارزشهای اقتصادی، ارزشهای سیاسی میشوند. بنابراین مضامین مرتبط با چیستی فرهنگ حسابرسی نشان می دهد که فرهنگ حسابرسی با ارزشها و باورهای حسابرسی که بر فرهنگ مدیران و حسابرسان و مجموعه حسابرسی تأثیر می گذارد، ارتباط دارند. در این قالب ارزشهای اجتماعی، کنش و مشارکت اجتماعی، ارزشهای سیاسی و توانمندی اقتصادی، از جمله باورها و هنجارهای مرتبط با فرهنگ هستند که بر فرهنگ مدیران و مجموعه حسابرسی تأثیر گذاشته و رفتار آنها را جهت می دهد. از طرف دیگر، ارزشهایی چون اخلاقی، توجه به ارزشهای مذهبی و تقویت بنیان ساختارهای حسابرسی از جمله ارزشهای حسابرسی هستند که بر رفتار مدیران موسسات حسابرسی موثر بوده، لذا بر اساس" تحلیل تماتیک" ابعاد فرهنگ حسابرسی عبارتند از: ارزشهای اجتماعی، اخلاقی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی. بنابراین این مقوله ها را با اندکی تسامح میتوان فرهنگ حسابرسی بیان نمود.
نتیجه گیری:
طبق یافته های تحقیق« فرهنگ حسابرسی پایه و اساس جامعه حسابرسی می باشد که در برگیرنده مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها، باورها، آداب فرهنگی و تاریخی موثر بر رفتار حسابرسان همچنین مبنای ارزش های خاص(اجتماعی، اخلاقی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی) منبعث از اجتماع و موثر بر فرهنگ حسابرسان در محیط حسابرسی و جامعه» است. لذا برای توسعه فرهنگ حسابرسی در ایران باید بر مقوله های استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که در این صورت می توانیم فرهنگی پویا در زمینه حسابرسی داشته باشیم.
Purpose: The purpose of the present research is to thematically analyze the factors affecting the audit culture and presentation a model of related indicators with it according to the definition of culture, using the theories of auditing experts(managers).
Methods: This article is in the framework of qualitative research strategy and based on thematic analysis method and interviews with 22 audit managers in a purposeful sampling method, first based on commonalities, related themes, main and finally the central themes of each category Identifies the research topic and finally draws and analyzes a network of topics related to what the audit culture is. The validity of the research tool (interview) was reviewed and confirmed by the interviewees and then the expert professors, and to measure the reliability, the method of intra-subject agreement was used, which according to this method was 89%. Thematic analysis method was used to analyze the data.
Results: After reviewing books, articles and conducting semi-structured interviews with experts, 985 agents or open source code were counted and then 41 concepts were identified by the researcher which were categorized into 22 sub-themes and 5 main themes as dimensions of audit culture, these dimensions include: social values, ethical values, religious values, economic values, political values. Therefore, the themes related to what an audit culture is show that the audit culture is related to the values and beliefs of the audit that affect the culture of managers and auditors and the audit institutions. In this context, social values, social action and participation, political values and economic empowerment are among the beliefs and norms related to culture that affect the culture of managers and audit firms and direct their behavior. In this context, social values, social action and participation, political values and economic empowerment, including the beliefs and norms related to culture that affect the culture of managers and audit institutions and direct their behavior. On the other hand, values such as ethical, attention to religious values and strengthening the foundation of audit structures are among the audit values that have influenced the behavior of managers and the audit institutions, therefore according to "thematic analysis" the dimensions of audit culture are: social, ethical, religious, economic and political values. Therefore these categories can be expressed with a little tolerance in the culture of auditing.
Conclusion: According to the research findings "audit culture is the basis of the audit society, that includes a set of values, norms, beliefs, cultural and historical mores affecting the behavior of auditors also the basis of specific values (social, ethical, religious, economic and political) emanating from the community and affecting the culture of auditors in the audit environment and society".Therefore, to develop auditing culture in iran, we should focus on the categories extracted from this research, In this case, we can have a dynamic culture in the field of auditing.