Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر الگوی آموزشی گانیه و الگوی آموزشی- انگیزشی کلر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم انجام شد.روششناسی: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پایه هفتم شهر زاهدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنان 60 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه مساوی شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش اول با روش الگوی آموزشی گانیه و گروه آزمایش دوم با روش الگوی آموزشی- انگیزشی کلر به مدت هشت جلسه 45 دقیقه آموزش دیدند و گروه کنترل با روش مرسوم آموزش دید. دادهها با پرسشنامه انگیزش تحصیلی (Harter, 1981) جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که هر دو روش الگوی آموزشی گانیه و الگوی آموزشی- انگیزشی کلر در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش معنادار انگیزش تحصیلی دانشآموزان شدند (05/0P<)، اما بین دو روش آموزشی در افزایش انگیزش تحصیلی آنان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>).بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی هر دو روش مداخله، میتوان از هر دو روش الگوی آموزشی گانیه و الگوی آموزشی- انگیزشی کلر جهت بهبود انگیزش تحصیلی دانشآموزان استفاده کرد.
Purpose: Present research was conducted with the aim of comparison of the effect of Gagne’s educational model and Keller’s educational-motivational model on academic motivation of seventh grade students.Methodology: This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The research population was seventh grade students of Zahedan city in 2019-20 academic years, which from them 60 people who were selected by purposive sampling method and randomly replaced in three equal groups including two experimental groups and one control group. The first experimental group was trained by Gagne’s educational model method and the second experimental group was trained by Keller’s educational-motivational model method for eight sessions of 45 minutes and the control group was trained by conventional method. Data were collected by academic motivation questionnaire (Harter, 1981) and analyzed by univariate analysis of covariance and Bonferroni post hoc test in SPSS software version 24.Findings: The results showed that both methods of Gagne’s educational model and Keller’s educational-motivational model in compared to the control group significantly increased academic motivation of students (P0.05).Conclusion: Due to the effectiveness of both intervention methods, can be used from both methods of Gagne’s educational model and Keller’s educational-motivational model to improve academic motivation of students.