Abstract:
مطالب پورنوگرافی در اینترنت از طریق وبلاگها، وب سایتها، چت رومها و پستهای الکترونیکی در معرض کاربران قرار میگیرد. نوجوانان بیشترین قربانیان سایتهای غیراخلاقی و پورنوگرافی بهشمار میروند. و از این رهگذر به آثار هرزه نگارانه بیشتر گرایش یابند و بالطبع آسیب بیشتری ببینند. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان کاربر سایتهای پورنوگرافی شهرآبادان پرداخت. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی بود و ازلحاظ روش، نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر شامل نوجوانان کاربر سایتهای پورنو گرافی ساکن شهرآبادان بود که به مراکز مشاوره مراجعه نموده بودند. حجم نمونه شامل 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. اعضای گروه آزمایش، بهصورت گروهی تحت آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند که جهت آموزش راهبردهای تنظیم هیجان از محتوای جلسات آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس (2014) استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A، لاجرسا، 1998) بود. دادهها با روشهای آمار استنباطی تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد آموزش تنظیم هیجانی در کاهش اضطراب اجتماعی و ابعاد آن موثر بوده است. بنابراین توجه به آموزش تنظیم هیجان در مدارس اهمیت زیادی دارد و عامل مهمی در کاهش اضطراب اجتماعی نوجوانان به شمار میرود.
Pornographic content is exposed to users on the Internet through blogs, websites, chat rooms and e-mails. Teenagers are the most victims of immoral and pornographic sites. And because of this, they tend to more pornographic works and of course suffer more damage. This study aimed to investigate the effectiveness of emotional regulation training on the social anxiety of adolescents who use pornography sites in Abadan. This research was practical in terms of purpose, and in terms of method, it was semi-experimental in which a pre-test-post-test design was used with a control group. The current research population included teenagers who were users of pornographic sites living in Abadan city and who had referred to counseling centers. The sample size included 40 people (20 people in the experimental group and 20 people in the control group) and was selected using cluster random sampling method. The members of the experimental group were trained in emotion regulation in 8 90-minute sessions, and the content of emotion regulation training sessions based on the Gross model (2014) was used to teach emotion regulation strategies. The data collection tool was the social anxiety scale for teenagers (SAS-A, Lajersa, 1998). The data were analyzed by inferential statistics methods of analysis of covariance. The results of data analysis showed that emotional regulation training was effective in reducing social anxiety and its dimensions. Therefore, it is very important to pay attention to emotion regulation training in schools and it is considered an important factor in reducing the social anxiety of teenagers.