Abstract:
پس از جنگ جهانی دوم، خشونتهای داخلی در شکل هویتبنیاد قومی و مذهبی، به مثابه یک واقعیت بسیار تلخ در جهان بروز کردند. سهمخواهی بر سر قدرت سیاسی، اعتراض به سیاستهای توزیعی تبعیضآمیز وعدم بیطرفی دولتها از مهمترین دلایل وزمینههای بروزچنین خشونتها ومنازعاتی بودهاست. نمونه بارز این مسئله را میتوان در خاورمیانه مشاهده نمود. خاورمیانه به مهمترین منطقهی کانونی تروریسم و خشونتهای قومی-مذهبی بدل شدهاست. در این پژوهش به بررسی دو مورد از مهمترین کشورهای دستخوش بحران یعنی مصر و تونس میپردازیم. جهت ارزیابی میزان موفقیت این دو کشور در حل بحرانهای منجر به انقلاب، از شاخصهای حکمرانی خوب استفاده میشود. این شاخصها ناظر بر شش حوزهی مهم از جمله کنترل فساد، حاکمیت قانون، کیفیت قوانینومقررات، کارایی و اثربخشی دولت، ثبات سیاسی و حق اظهارنظر و پاسخگویی است. بر این اساس پرسش اصلی مقاله عبارت است از اینکه به صورت مقایسهای، آیا تونس و مصر پس از بهار عربی توانستهاند برای توسعه و پیشرفت خود به حکمرانی خوب دست یابند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که تونس به علت برخورداری از طبقهی متوسط پویا و بادوام، جامعه مدنی نسبتاً قوامیافته و متکثر، ارتش کوچک و حرفهای، تجانس قومی و مذهبی، انسجام و همبستگی جناحهای مختلف، تا حدودی به ثبات سیاسی در منطقه دست یافتهاست و دارای امتیاز نسبتاً بهتری در زمینهی حکمرانی خوب است، اما کشور مصر به دلیل تنشهای سیاسی و مذهبی، در نوعی بیثباتی سیاسی به سرمیبرد و این امر به نوبهی خود در کاهش امتیاز مصر در زمینهی حکمرانی خوب اثرگذار بودهاست. روش پژوهش این مقاله مقایسهای است.
Good governance received attention at the end of 1990s and was considered the key to development by the United Nations Development Programme (UNDP) and the International Monetary Fund (IMF). The more the rule of law is in effect, the more the judicial system is efficient, and the higher the participation rate is, the better the governance is applied. The Middle East witnessed, in the last decade, Arab uprisings against dictatorial regimes and discriminatory policies, in which good governance is deemed to be one of the possible ways to compensate for the past. This research investigates Egypt and Tunisia. To evaluate the status of these two countries, the six indicators of good governance are used: control of corruption, rule of law, regulatory quality, government effectiveness, political stability, and voice and accountability. This research seeks to comparatively find out what status of good governance Tunisia and Egypt have reached after the Arab Spring. This is a descriptive, analytical, and comparative study aimed at comparing the status of Egypt and Tunisia in terms of achieving a post-revolution good governance paradigm. The results indicated that Tunisia has relatively achieved stability, with a higher score in good governance, due to having a dynamic middle class, a fairly consistent and pluralistic civil society, small professional armed forces, ethnic-religious homogeneity, and consistency of different fractions. Egypt, in contrast, lives out in somewhat political instability, leading to reduced score in good governance, due to political-religious conflicts, deep involvement of armed forces in politics, and post-revolution 2013 Egyptian coup d'etat.