Abstract:
یکی از مهمترین مسائل در افراد نابینا مسئله حافظه و پردازش شنیداری آنها است. هدف از انجام این مطالعه مروری سیستماتیک بر پژوهشهای صورت گرفته در زمینه وضعیت پردازش شنیداری و انواع حافظه افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا بود. روش این پژوهش مروری سیستماتیک بود که 26 مقاله در سالهای 1388-1400 و 2004-2022 در زمینه پژوهشهای مرتبط با حافظه و پردازش شنیداری افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا با استفاده از پایگاه اطلاعات Google scholar، Eric، EBSCO، Science Direct، Scopus، PubMed و همچنین پایگاههای اطلاعاتی مگیران، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پورتال جامع علوم انسانی، ایران داک، نورمگز با کلیدواژههای نابینایی، آسیب بینایی، پردازش شنیداری، بینا و نابینای مادرزاد استفاده شد و برای بررسیهای سیستماتیک انتخاب شد. یافتهها نشان داد که از بین 1381 نفر 48 درصد نابینا و 715 بینا مشارکت داشتند. 30 درصد از مطالعات در زمینه حافظه کوتاهمدت، 33 درصد در زمینه حافظه شنیداری-کلامی، 15 درصد حافظه کاری، 11 درصد حافظه فضایی، 7 درصد حافظه بویایی و 4 درصد حافظه عددی، به مقایسه بین افراد نابینا و بینا پرداختند. یافتهها حاکی از این بود که در کل در حافظه کوتاهمدت و حافظه شنیداری-کلامی و حافظه کاری عملکرد افراد نابینا بهتر از افراد بینا بود. در زمینه حافظه فضایی نتایج ناهماهنگ بود و حافظه بویای افراد نابینا و بینا تفاوت معنیداری باهم نداشتند. در مورد حافظه عددی نیز عملکرد افراد بینا بهتر بود. در کل بهتر است که پژوهشهای بیشتری با تمرکز بر یک نوع حافظه صورت گیرد تا تمامی جوانب آن بیشتر مشخص گردد.
One of the most important issues in blind people is their memory and auditory processing. The purpose of this research was to systematically review the researches conducted in the field of auditory processing and types of memory of blind people compared to sighted people. The method of this research was a systematic review of 26 articles in the years 1388-1395 and 2004-2022 in the field of research related to memory and auditory processing of blind people compared to sighted people using Google Scholar, Eric, EBSCO, Science Direct, Scopus, PubMed, as well as Magiran, SID, Comprehensive Humanities Portal, Iran Doc, Noormags with the keywords of blindness, visual impairment, auditory processing, sighted and congenitally blind were used and selected for systematic reviews. The findings showed that out of 1381 sample groups, 48 percent were blind and 715 sighted participated. 30% of the studies in the field of short-term memory, 33% in the field of auditory-verbal memory, 15% in working memory, 11% in spatial memory, 7% in olfactory memory and 4% in numerical memory compared blind and sighted people. The findings indicated that, in general, in short-term memory, auditory-verbal memory, and working memory, the performance of blind people was better than that of sighted people. In the field of spatial memory, the results were inconsistent, and there was no significant difference between the olfactory memory of blind and sighted people. In terms of numerical memory, the performance of sighted people was better. In general, it is better to conduct more research focusing on one type of memory so that all aspects of it can be clarified.
Machine summary:
مقایسه پردازش شنیداری و حافظه افراد نابینا و بینا: مرور سیستماتیک محمد نریمانی استاد گروه روان شناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایران .
هدف از انجام این مطالعه مروری سیستماتیک بر پژوهش های صورت گرفته در زمینه وضعیت پردازش شنیداری و انواع حافظه افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا بود.
روش این پژوهش مروری سیستماتیک بود که ٢٦ مقاله در سال های ١٣٨٨-١٤٠٠ و ٢٠٠٤-٢٠٢٢ در زمینه پژوهش های مرتبط با حافظه و پردازش شنیداری افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا با استفاده از پایگاه اطلاعات Google scholar،Eric ،EBSCO ،Science Direct،Scopus ،PubMed و همچنین پایگاه های اطلاعاتی مگیران ، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پورتال جامع علوم انسانی، ایران داک، نورمگز با کلیدواژه های نابینایی، آسیب بینایی، پردازش شنیداری، بینا و نابینای مادرزاد استفاده شد و برای بررسیهای سیستماتیک انتخاب شد.
کلیه مطالعات با در نظر گرفتن بازه زمانی پژوهش های بین ٢٠٠٤ تا ٢٠٢٢ و ١٣٨٨ تا ١٤٠٠ برگرفته از پایگاه اطلاعات Google scholar،Eric ،Ebsco ،Science Direct ،Scopus ،PubMed و همچنین پایگاه های اطلاعاتی مگیران ، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پورتال جامع علوم انسانی، ایران داک، نورمگز با کلیدواژه های نابینایی، آسیب بینایی، پردازش شنیداری، بینا و نابینای مادرزاد و blind،sighted ،congenital blindness ،Auditory processing، و Visual impairment استفاده شد.
پژوهش های نریمانی و بشرپور (١٣٨٦)، واکفیلد٣ و همکاران (٢٠٠٤) به این نتیجه دست یافته اند که فراخنای حافظه کوتاه مدت در افراد نابینا و بینا تفاوت معنیداری با یکدیگر ندارد.
Individual differences in the capacity limitations of visuospatial short-term memory: Research on sighted and totally congenitally blind people.